Waarom aardbeien en kiwi’s niet? Die zitten ook gewoon in 6-maanden-fruithapjes!
Groetekes, Sje
Waarom aardbeien en kiwi’s niet? Die zitten ook gewoon in 6-maanden-fruithapjes!
Groetekes, Sje
Omdat kinderen daar vaak allergisch op reageren. Laten we het maar niet over de potjes gaan hebben. Ik geef geen potjes, ik kook zelf, mede omdat er in de potjes dingen zitten die ik (nog) niet wil geven. Ik weet dat er hier veel mensen zijn die wel potjes gebruiken en dat is helemaal prima hoor! Daarom dat ik ook zeg, laten we het daar maar niet over hebben want dat wordt denk ik zo’n vervelende wellus/nietus discussie.
In ieder geval is het schema heel voorzichtig en heeft voedingsmiddelen waarop aangetoond is dat kindjes er op kunnen reageren wat later geintroduceerd. Het schema is opgesteld door kinderdiëtist Stefan Kleintjes.
groetjes,
Wendy
Duidelijk schema!
Wel vallen sommige dingen op: smeerleverworst mag pas vanaf 3 jaar bijv.! Terwijl zelfs het CB zegt dat ze dat gerust mogen. Mits je het met mate doet natuurlijk, vanwege de vele vitamientjes A.
volgens mij is dat omdat het varkensvlees is en omdat het orgaanvlees is. Over leverworst zijn de meningen verdeeld. Die discussie is hier al eens gevoerd enneh…ik was de aanstichtster
Ik geef het niet en eet het zelf ook niet maar het CB hier adviseerde het hier ook om te geven, net als smeerkaas.
groetjes,
Wendy
@Wendy, ik ben ook niet van de potjes, maar het was meer ter vergelijking wat ze wel en niet mogen hebben op een bepaalde leeftijd. Als er aardbeien in potjes fruit zitten, dan zal het ook wel vers gegeven mogen worden. Vandaar dat ik even de potjes erbij haalde.
Nu dus de potjes meteen weer de kast in.
Groetekes, Sje
hier wel al aardbeien en kiwi gehad. Geen probleem, gewoon uitproberen. Ik was ook van het zelf koken, maar hij vindt de potjes wel echt lekkerder. Is ook wat gevarieerder, dus er gaan nu toch iets meer potjes in.
Ik geef nog niks gekruid idd. Een vriendin van mij d’r kindje at met 7 maanden al friet met een frikandel, dat gaat mij ook wat ver. Hier gewoon zoveel mogelijk gezond.
22-12-2009 colin geboren
Hier eet hij ook al maanden kiwi, aardbei, ook chocoladevla heb ik laatst uitgeprobeerd. Was geen probleem, ieder kindje is anders natuurlijk.
honing is inderdaad heel belangrijk om te vermijden. In honing zitten bacteriën waar de darmpjes van kindjes jonger dan een jaar nog niet mee om kunnen gaan. Ze kunnen er erg ziek van worden.
Groetekes, Sje
Honing idd niet. Maar van een maand of 6/7 mag een baby ei. Ik vervang hier regelmatig vlees door een half gekookt ei.
Ik vind dit altijd zo grappig. Maar iedereen moet gewoon doen waar hij zich prettig bij voelt. Hier nog geen aardbeien gehad. Voorzichtig eens kiwi geprobeerd en pas met 10 maanden een keer tomaat gegeven. Een half ei heb ik haar al een paar keer gegeven volgens mij met een maand of 8 voor het eerst. Ik vind zelf dat ik wel heel gevarieerd kook voor Muriel maar je hebt er wel even flink wat werk van. Ik moet ook wel want ik heb voor de vakantie een potje geprobeerd omdat ik dat wel handig vond maar ze moest er bijna van spugen zo vies vond ze het. Het lijkt ook erg op behang plaksel vind ik zelf. Maar ik zal me verder ook niet meer over de potjes uit laten. Ik heb 2 weken geleden voor het eerst kruiden gebruikt. Italiaanse kruiden en Provenciaalse kruiden. En ze vind dat ook heerlijk.
Even een beetje off-topic misschien, maar boerenkool, mag dat nu al ( Neel is 10 maanden) ?? Ik twijfelde gisteren dus heb ik het Neeltje maar niet gegeven. Stond me iets bij van koolsoorten en darmpjes belasten… weet een van jullie dat ?
groetjes!
OK, wist ik niet dat ze al ei mogen, joepie weer een nieuwe variant in de voeding thanx!
Ja linette zoiets heb ik ook gehoord, ik geef Joaquin wel al een tijdje bloemkool, neem aan dat dat ook onder koolsoorten
valt. Had gelezen (volgensmij in CB magazine) dat ze met een jaar ook andere verschillende koolsoorten mogen proberen… xxx
Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 15 Oct 2010 10:03:19
Boerenkool gewoon doen hoor.
Even weer de potjes uit de kast halen ter vergelijking: er bestaan toch potjes met bloemkool, rode kool, boerenkool etc?
Dan mag vers ook! Sterker nog dan is vers veel beter!
Groetekes, Sje
De potjes bloemkool (8m+) ken ik wel, maar nog nooit boerenkool en rode kool gezien voor 8m+. Tijdens het borstvoeden werd mij ook afgeraden koolsoorten te eten, maar ja dat was toen mijn dochtertje nog heel jong was en dus regelmatig darmkrampjes had. Volgens mij zijn met 10m de darmpjes toch wel redelijk ontwikkeld.
[img]http://lb2m.lilypie.com/TikiPic.php/3TYZ.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]
In het groeiboekje van het CB staat dat boerenkool het eerste jaar niet mag? Dit omdat de darmen dat nog niet goed zouden kunnen verwerken.
Hoi meiden,
Toevallig keek ik vanmiddag nog op de potjes voor eventuele inspiratie en boerenkool zit in de 12+ potjes. Volgens mij staat in het schema van Stefan Kleintjes vanaf 1,5 jaar dus daar hou ik me maar aan.
groetjes,
Wendy
Toevallig is een vriendin van ons huisarts, voor de zekerheid nog even bij haar nagevraagd: boerenkool ( en andere koolsoorten behalve bloemkool) pas vanaf een jaar, is te veel belastend voor de darmpjes.
groetjes!