De kinderopvangbezuinigingen bekend zijn

Ja ik ben ook erg benieuwd… tgaat ons toch echt veel geld kosten, zeker nu we 2 kindjes 3 dagen op de opvang gaan krijgen vanaf volgende maand (nu 1 kind 2 dgn)… zucht…

Vind het op zich toch raar dat werkgevers niet meer meebetalen. Ik bedoel het UWV doet het wel.

Groetjes,

Michèle

Nou, volgens mij betalen alle werkgevers (ook al hebben ze geen werknemers in dienst die gebruik maken van kinderopvang) een bepaald bedrag aan de belastingdienst. De belastingdienst “betaald” onder andere van dit geld de kinderopvangtoeslag…

Oh oke dat wist ik niet, ik weet dat ze het vroeger rechtstreeks of aan de ouders betaalde. Maar ja dat was toen ik nog een kind was

Groetjes,

Michèle

Ja, ik heb het gehoord. Ben benieuwd. Gelukkig hoeven we volgend jaar nog maar ruim 5 maanden van het kdv gebruik te maken.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@ mriek dat zeiden wij hier ook al als er geen tweede komt dan zijn we na volgend jaar van het kdv af.

Groetjes,

Michèle

@Michèle, dat scheelt wel hè? Dat je zo kan denken.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Scheelt inderdaad enorm want dan kunnen we en met minder dag af en dagopvang kost max 1433 en bso 735. Maar wat ik zeg grote kans dat we daar minder van nodig hebben.

Groetjes,

Michèle

eerlijk gezegt, snap ik helemaal niks van die veranderingen…
bedoel krijg nu gewoon een rekening van het kdv, die betaal ik, en dan krijg ik een deel terug van de belasting…
maar dat gaat dan helemaal veranderen ?
wat is die 15 euro eigen bijdrage?

@ michelle, krijg jij een bijdrage van het UWV voor de opvang, mij is altijd verteld, nie werken geen bijdrage! ? of is da omdat jij nog een opleiding doet ??
want mocht ik nu in januari weer werkeloos raken wil ik daar wel ff van op de hoogte zijn,want dan flap ik die UWV medewerker meteen met een paar kdvfeiten om zijn oren !

Pippy is geboren 17.07.2009

Zolang jij in de ww zit en aan het reintergeren bent heb je recht op vergoeding van het UWV. Dat staat ook op hun site. 20% wordt door hun betaald. Ik heb alleen nog geen wijziging daarvan doorgegeven aan de belastingdienst omdat het uwv nog aan het beslissen is dus dan zou ik mezelf in mijn vingers snijden. Dus dat betekend dat jij een deel betaald, het uwv en de belastingdienst en zo wil de overheid het nu ook hebben dat jij, de overheid en de werkgever allemaal eenderde betalen. Maar gezien ik in 2011 gewerkt heb en ik ww heb behou ik tot 1-1-2012 mijn recht op kinderopvang.

Groetjes,

Michèle

Gewijzigd door - Michèle op 07 Jun 2011 13:28:37

owkay maar wat houdt dat 'reintegreren dan weer in ’ …want ik bedoel ik meld me gewoon aan voor een ww en dan ga ik werk zoeken, meer heb ik nie met dat UWV te maken…

en dat dat ieder 1/3 betaald, weer leuk en aardig, hoe zit dat als je voor een uitzendburo werkt, want ik bedoel als uitzendkracht val je altijd buiten de boot… dus vraag me af hoe dat dan weer gaat werken…

Nou precies wat je zegt je meld je aan voor de ww en vraagt meteen een tegemoedkoming voor de kinderopvang aan. Als je dat hebt, moet wel je ww toegekent worden natuurlijk, geef je je wijziging door aan de belastingdienst en dan is het rond. Alleen bij mij heb ik nog geen bericht van de tegemoedkoming kinderopvang dus ik heb een fictief salaris opgegeven wat hoger is dan me ww, zo kunnen ze niet zeiken dat ik teveel ontvang.

Groetjes,

Michèle

nou dat ga ik meteen ff opschrijven op een postit, en in me agenda stoppen… want dat is wel belangrijke informatie hahahaha…mocht ik nou in januari weer op straat staan wor !! thanks wijffie

Geen dank… overigens is het nu zo dat je de rest van het jaar recht hebt op toeslag maar kan zijn dat ze dat per 2012 veranderen naar nog maar 6 maanden na ontslag dus dat moet je dan wel even goed nagaan.

Groetjes,

Michèle

Ik wil niet vervelend of betweterig gaan doen, maar volgens mij heb je niet zo maar recht op een tegemoetkoming in de kosten voor de kinderopvang van het UWV. Je moet deelnemen aan een reintegratie-traject van het UWV om hiervoor in aanmerking te komen. http://www.uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=19988&handle=71996115&clicktype=l&answerid=3792&
questiontitle=Wie+kan+een+vergoeding+voor+kinderopvang+krijgen%3f&categoryid=

Dus alleen WW ontvangen en werk zoeken is volgens mij niet genoeg.

Toen de regeling werd ingevoerd konden werkgevers per ouder 1/6e deel van de kosten voor de kinderopvang bijdragen. Dit was echter niet verplicht en werd door veel werkgevers niet gedaan. Als dit niet of niet volledig door de werkgever werd vergoed, kreeg je van de bd nog een percentage over het ontbrekende deel. Omdat veel werkgevers niet bijdroegen is er een bepaalde werkgeverspremie verhoogd en heeft de overheid daaruit het 1/6e deel per ouder overgenomen. Nu gaat dat dus weer veranderen. Ik moet het allemaal nog zien hoe het gaat lopen, maar het wordt er zo niet leuker op…

Groetjes Natasja

Hierbij de tekst die op de site van het UWV staat:

Betaalt UWV mee aan kinderopvang?

Ja, UWV betaalt mee aan de kosten van kinderopvang als voor u het volgende geldt:

U heeft een WW-, WIA-, WAO-, Wajong- of Ziektewet-uitkering.
U volgt een re-integratieactiviteit via UWV.
Uw kind woont bij u.
Uw kind gaat naar kinderopvang die de gemeente heeft goedgekeurd.
Meer informatie vindt u op het formulier Aanvraag bijdrage kosten kinderopvang. Tijdens re-integratieactiviteiten .

Wist u dat u voor de kosten van kinderopvang meestal ook een bijdrage kunt krijgen van de Belastingdienst? Dit heet een kinderopvangtoeslag.

In mijn geval ik heb WW, mijn kind woont bij mij en ze gaat naar een goedgekeurde opvang. Zo ie zo heb je recht op toeslag gedurende het hele jaar dat je gewerkt hebt.

Groetjes,

Michèle

Ja, maar volg je ook een re-integratietraject van het UWV? Want volgens mij moet je aan alle voorwaarden voldoen.

Groetjes Natasja

Het UWV zegt over re-integratie het volgende:

Re-integratie
Re-integratie is het proces van terugkeren naar werk(en).

U kunt met re-integratie te maken krijgen vanuit een uitkering of vanuit werk:

U heeft bijvoorbeeld een WW-uitkering. UWV zorgt dan voor een tijdelijk inkomen als u (even) geen werk heeft. Maar UWV verwacht wel van u dat u probeert zo snel mogelijk weer aan het werk te zijn.
Of u kunt uw huidige werk niet meer doen, omdat u (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent geworden. Als u samen met uw werkgever geen oplossing kunt vinden, dan kan UWV u helpen bij het zoeken naar ander werk.
UWV WERKbedrijf helpt u graag bij uw re-integratie. U maakt dan gebruik van de dienstverlening van UWV WERKbedrijf. Kijk voor meer informatie op werk.nl. Daarnaast zijn er verschillende regelingen om u te ondersteunen bij de terugkeer naar werk of om het vinden van ander werk makkelijker te maken.

Dus daarmee voldoe ik aan alle eisen.

Groetjes,

Michèle

Dan zijn die regels dus versoepeld… Toen ik nog bij de bd werkte kreeg je volgens het UWV alleen een tegemoetkoming als je daadwerkelijk een traject volgde. Daarmee werd toen een cursus/opleiding o.i.d. bedoeld en niet alleen solliciteren of afspraken met een werkbegeleider. De tegemoetkoming werd ook alleen verstrekt voor de periode dat je een cursus/opleiding volgde.

Groetjes Natasja

Ik denk dat ze wel een beetje moesten versoepelen, overigens doe ik ook een opleidiing alleen doe ik hem thuis. Maar dat weten hun niet.

Groetjes,

Michèle