#%^$*( Chips %^%*&

Ik baal we zo verschrikkelijk!!!

Ruben heeft de balpen uitgevonden!
en niet op een stukje papier neeeeee hij heeft 1 van de 4 eetkamerstoelen er onder gekladert, en ze zijn nog geen 2 maanden oud.
Ik kan boenen wat ik wil maar ik kreeg het er niet uit!

Wie ook wie weet een middeltje dat balpen uit kunstleer kan halen???

Groetjes Marianne mama vanRuben

Hoi Mj,

ik heb het nagekeken voor en voor balpen staat verwijderen met 70% alcohol. Doe het met een wattestaafje zodat je het precies kan doen. En kijk eerst op een stukje wat niet in het zicht zit, aan de onderkant ofzo, of je stoel er niet raar op gaat reageren. Maar voor balpen staat 70% alcohol. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel succes.

Liefs Michelle, Romy en Jeremy

Michelle

kreeg het zelf weg met billendoekjes… en laatst met viltstift kreeg ik het advies met melk

groetjes Kim, mama van Sofie en Victor

ik heb het ook een keer gehad
en heb het met afwasmiddel en een schuursponsje
er weer af gekregen.

groetjes katinka

zooooooooo dat is balen zeg hoop dat je het eruit krijg heb hier nog een link

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

Toevallig heb ik vorige week op een andere site waar ik ook woon een heel verhaal geschreven over het verwijderen van balpen uit leer. Ik zal het straks even voor je opsnorren!

Groetekes, Sje

Ja, gevonden. Zie hieronder:

Ik heb hier de volgende informatie uit een vlekkengids van de consumentenbond gehaald:

“Ga eerst na in welk organisch oplosmiddel de balpeninkt oplost en maak een papje van een absorberend poeder en die vloeistof. Maak een stuk Japans rijstpapier nat met deze vloeitsotf en leg dit op het leer dn doe daarop een halve centimeter dik van het papje. Laat het opdrogen en haal het papier dan weg. herhaal de behandeling zo nodig met andere organische oplosmiddelen.”

Wat dat organisch oplosmiddel betreft wordt geschreven dat vaak succes geboekt wordt van een mengsel van 75% gedenatureerde alcohol en 25% ether (volgens mij gewoon allebei bij het Kruidvat te koop bij de balie). Andere organische oplosmiddelen zijn thinner, aceton, trichloorethyleen.

Onder absorberende anorganische poeders vallen o.a. krijtpoeder, pijpaarde, kaoline en magnesiumoxide. Het beste werkt atapulgusklei (verkrijgbaar bij bedrijven die restauratiematerialen verkopen). Ook minerale kattenbakkorrels kunnen bruikbaar zijn als ze tot poeder te wrijven zijn.

Een organisch poeder is methylcellulosepoeder (behangplaksel).

1 belangrijke tip: gebruik voor absorptie geen zout omdat achterblijvende zoutresten vocht vasthouden en omdat zout sommige vlekken juist kan fixeren.

Nou, als dit geen volledige instructie is, dan weet ik het niet meer!

Groetekes, Sje

Ik moet alleen wel voor de zekerheid even zeggen: Ik weet niet wat alcohol en andere stoffen doen met kunstleer. Kan zijn dat het dan uitbijt en dat de plekken alleen maar erger worden.

Ik zal je vraag eens stellen op die andere site waar ik woon.

Groetekes, Sje

Melk! Schijnt heel goed te werken!

Bedankt voor de tips ik ga maar weeerrr eens aan de slag.
Alcohol heb ik inmiddels geprobeert maar tervergeeft.

Mj er bestaat ook speciaal spul voor balpen vlekken,zijn de stoelen van stof

Ik heb de Alcohol geprobeert, de melk, speciale sponsjes, quike en brite, speciaal spul van de zaak, maarhet zit er nog steeds bah!
zal van de week maar effe de stad in eens zien wat ze nog meer hebben.

Ik heb ooit eens balpen in de kleren gehad ook vanalles geprobeerd er is spul te koop voor allerlei soorten vlekken verschillende flesjes wet ik nog ook voor balpen.
ik moet morgen de stad effe in dan kijk ik gelijk effe voor je hoe dat heet het is echt goed

Ben benieuwd.
want het is geen porum zo! al die strepen op mijn mooie beigé stoel.

He bah vervelend Marianne,
Voortaan maar alle stiften en pennen goed opbergen voor
de kleine handjes van Ruben !

Oh enneh… ik hoop dat het er alsnog uitgaat met dat spul waar
Lieke het over heeft !

Gewijzigd door - Miranda 1975 op 16 Nov 2006 13:30:15

Die vlekkenflesjes heten Vlekkentovenaar en zijn van Dr. Beckman. Ik heb er ook eentje staan voor balpen. Daar staat overigens speciaal op vermeld dat het niet gebruikt mag worden op leer. Dus mogelijk geldt dat ook voor kunstleer.

Het is een produkt van Citin Products in Wijk bij Duurstede. Staat geen website of telefoonnummer op de verpakking. Mogelijk kunnen zij je verder helpen, maar ik kan zo snel het telefoonnummer niet vinden via internet. Mogelijk heb jij meer succes.

En anders even bij de meubelzaak informeren waar je de stoelen gekocht hebt?

Groetekes, Sje

sje die flesjes bedoelde ik ben er niet aan toe gekomen vandaag