Ja, gevonden. Zie hieronder:
Ik heb hier de volgende informatie uit een vlekkengids van de consumentenbond gehaald:
“Ga eerst na in welk organisch oplosmiddel de balpeninkt oplost en maak een papje van een absorberend poeder en die vloeistof. Maak een stuk Japans rijstpapier nat met deze vloeitsotf en leg dit op het leer dn doe daarop een halve centimeter dik van het papje. Laat het opdrogen en haal het papier dan weg. herhaal de behandeling zo nodig met andere organische oplosmiddelen.”
Wat dat organisch oplosmiddel betreft wordt geschreven dat vaak succes geboekt wordt van een mengsel van 75% gedenatureerde alcohol en 25% ether (volgens mij gewoon allebei bij het Kruidvat te koop bij de balie). Andere organische oplosmiddelen zijn thinner, aceton, trichloorethyleen.
Onder absorberende anorganische poeders vallen o.a. krijtpoeder, pijpaarde, kaoline en magnesiumoxide. Het beste werkt atapulgusklei (verkrijgbaar bij bedrijven die restauratiematerialen verkopen). Ook minerale kattenbakkorrels kunnen bruikbaar zijn als ze tot poeder te wrijven zijn.
Een organisch poeder is methylcellulosepoeder (behangplaksel).
1 belangrijke tip: gebruik voor absorptie geen zout omdat achterblijvende zoutresten vocht vasthouden en omdat zout sommige vlekken juist kan fixeren.
Nou, als dit geen volledige instructie is, dan weet ik het niet meer! ![]()
Groetekes, Sje