Ennuh Bieb, al wat gevonden hahahaha
Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003
Alsjeblieft!!!
Wat is een Duivekater?
Een Duivekater is een ruitvormig brood dat vaak op schilderijen, die te maken hebben met feesten in december, wordt afgebeeld. Jan Steen (1663-1665) schilderde een duivekater op de twee beroemde schilderijen die hij maakte over het Sint Nicolaasfeest.
Recept
Maak deeg van 330 gram bloem, 40 gram gist en 3 deciliter melk. Laat het deeg 30 minuten rijzen. Doe er nu nog 470 gram bloem bij, alsmede 150 gram suiker, 75 gram gesmolten, afgekoelde boter, wat citroenrasp en een klein beetje zout. Kneed het geheel totdat het soepel is. Laat dit nu nog een kwartier rijzen. Vorm de deeghomp tot een smal uitlopend brood en leg het op een met boter ingevet bakblik. Knip de uiteinden in drie punten uiteen en krul deze naar opzij om. Bestrijk het deeg vervolgens met een losgeklopt ei en snijd er met een mes allerlei figuren in. Zet dit dan in een hete oven en laat de Duivekater in 35 minuten gaar worden
Groetjes, mamma van Stephan
Tjonge jonge wat een mooi brood. Zo zie je ze dus niet meer.
quote:
Tjonge jonge wat een mooi brood. Zo zie je ze dus niet meer.Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003
Ach…het recept staat erbij (hint, hint)
Lol
Nou, ik had het er toevallig vanavond met mijn tante over en die herinnerde zich dat brood nog van vroeger.
Ze kreeg er ter plekke bij de gedachte alleen al weer kippevel van, zo VIES vond ze dat brood, hahhaha!!!
Dus eh…laat maar
Geen raar recept eigenlijk behalve de citroenrasp. Verbaasd me dus wel.