@Rainbow Precies elk kindje is anders. toen Rens zo oud was als Max sliep hij vaak al om 18.15 maar dan had hij overdag geloof ik nog maar 1 slaapje (2 wilde hij niet meer) en dan sliep hij gerust tot 8 uur. Nou moet ik zeggen dat wij het wel makkelijk hebben want hier word meestal zo rond 17.30 uur gegeten.
Ik werk maar 2 dagen, 1 dag tot 17.30 en een dag tot 18.00 maar meestal heeft mijn man dan een vroege dienst en eet hij gewoon op tijd met de kids. Dus Rens heeft als hij niet direct na het eten om valt van de slaap altijd nog wel eventjes tijd om te spelen. overigens is het niet zo dat Rens nooit later gaat hoor. Bv in de vakantie of met feestdagen komt het echt wel eens voor dat hij ook zo rond 20.30 op bed ligt. Maar dat zijn echt uitzonderingen want meestal trekt hij dit niet. als hij echt te moe word is er geen land met hem te bezeilen, hij word dan ontzettend druk, luistert nergens meer naar en heeft dan de ene na de andere driftbui. Ik vind het niet fair als hij dan steeds straf zou moeten krijgen voor zijn gedrag terwijl dat komt door dat hij te laat naar bed gaat. Als ik merk dat zulk gedrag om 18.30 al de kop op gaat steken gaat hij dan gewoon direct naar bed. overigens heeft hij hier zelf geen problemen mee, meestal is hij zo’n vervelende bui gelijk vergeten als we naar boven gaan. Het blijft gewoon kijken wat werkt voor je kind en het gezin.
Als Rens bv elke dag een middagslaap zou doen dan zou hij het met gemak redden tot 20.00 uur. Maar zonder die middagslaap ben je toch een stuk vrijer(Noa slaapt prima in de wandelwagen) en het is voor ons ook geen probleem met eten ed dat ze vroeg op bed gaan. Het enigste nadeel is dat ik ze op mijn werkdagen dus vaak maar heel even zie. Mijn man werkt wisselende diensten en die ziet ze een enkele keer 's avonds helemaal niet omdat hij dan tot 19.30 werkt. maar die is vaak ook al om 15.30 uur vrij dus dan heeft hij nog best wel een aantal uur om met de kids te spelen ed. Voor ons is het ideaal zo.