Dan maar weer de fles

Dion is nu 2,5 jaar en ik wilde steeds zijn fles melk vervangen voor een beker, de rest drinkt hij wel uit een bekertje en als we weg zijn uit een rietjesbeker.
Alleen drink hij zijn melk dan niet en het is al een slechte drinker en 2 keer per dag 150cc warme melk uit een flesje ging er wel in en had hij dus mooi weer 300cctjes binnen en het is ook gezond.
Maar nu was zijn fles lek en moest hij wel uit een beker drinken en we hebben de fles weggegooid en gezegt dat de vuilnisman hem komt halen en dat hij hem dan gaat maken en dan aan de babies geeft want Dion is al groot en kan best zijn melkie uit een beker drinken.
Nou, dat vond hij wel een goed idee en hij vroeg helemaal niet meer naar die fles maar hij heeft in 2 weken tijd geen melk gedronken, ik bied het hem altijd aan maar drink niets of 2 slokjes.

Nu heb ik het er met mijn man over gehad wat wijsheid is, weinig drinken en geen melk maar alles uit een beker of 2 keer per dag een flesje zodat hij wel melk drink en zo ook aan extra vocht komt op een dag.
We hebben hem gevraagd of hij weer een flesje wil en dat vond hij wel heel gek en ik voelde gewoon dat hij zich een beetje schaamde maar hij dronk wel zijn melkie op vanavond.
Ze doen er bij het CB ook zo moeilijk over (drinken uit een fles) gelukkig heeft Dion nooit een speen/tut gehad en hij duimt niet dan zou het toch niet zo erg zijn als hij 2 keer per dag een flesje krijgt?
s’morgens na de boterham en dan poetsen wij zijn tandjes en s’avonds voor het slapen gaan en dan poetsen we natuurlijk ook.

Wat is jullie mening hierover?

Gaat het om het feit dat hij geen melk product binnen krijgt? Hoeveel drinkt hij ongeveer qua cc per dag dan?
Ik bedoel je kan hem ook optimel/yomild/karnemelk(evt scheutje roosvicee) ipv melk zodat hij wel aan het melkproduct komt of vindt hij dat niks?
Jony hier van 3,5 drinkt s’morgens nog een papfles brinta. No problem. Ze praat goed/tanden goed niks aan het handje.
Nou zijn hier en daar de meningen over verdeeld maar ik krijg er smorgens niks anders in. En een goede start van de dag is belangrijk naar mijn inziens.

Greetz Cora

Gewijzigd door - coramora op 14 Sep 2011 21:47:44

Tjah, als hij al het andere drinken uit een beker kan drinken, dan kan ie dat met melk ook!
Simpel gezegd waarschijnlijk

Onze dochter kreeg ook tot ze 2 jaar was haar pap uit de fles 's ochtends, maar het is toch zo ontzettend slecht voor de tandjes, zuigflescariës kan hele lelijke tanden opleveren!
Het melk drinken was hier ook snel over toen de fles weg was, maar karnemelk, melk&fruit, optimel en dat soort dingen vind ze heerlijk, en zo zit ze wel op haar zuivel!

Het is natuurlijk je eigen keuze, maar ik zou de fles echt weg gaan laten, en de melk in een beker aan blijven bieden. Dan pakt ie dat vast een keer!

Manderijn

Niet terug naar de fles! Hij lacht zich suf dat het hem lukt om het lekker makkelijk uit een fles te krijgen. Puur peuterpuberteit!

Als-ie melk uit een fles lust, dan lust-ie het uit een beker ook! Ik zou er niet intrappen! Hij is 2,5!!! Straks zit-ie op school en drinkt-ie nog zijn melk uit een fles!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 14 Sep 2011 21:55:09

persoonlijk zou ik wel gewoon het flesje geven want ik zie daar het kwaad niet van in, ik ken er een paar die lang de papfles hebben gekregen in de ochtend, of soms lekker op de bank drinken uit een flesje. maar op school wel gewoon uit een beker/pakje drinken.

belangrijk vinden wij wat waarde heeft voor later en voor de rest lekker gewoon kind kunnen zijn en af en toe tutten als ze dat willen (zo ben ik zelf ook opgevoed en niemand merk daar iets van )

maar ieder voor zich…

groetjes angelique

Gelukkig inderdaad ieder voor zich!
Mijn kinderen kunnen namelijk ook heerlijk kind zijn zonder fles! De een met haar duimpje, de ander met zijn speentje om in slaap te komen.

Het is om te schrikken als je hoort hoeveel kindjes er tegenwoordig zijn die in hun melkgebitje al zoveel rotte tandjes hebben. Gaatjes die geboord en gevuld moeten worden. Wat zou ik het mezelf kwalijk nemen als ik hier een peuter zou hebben die schade hebben aan tandjes wat dan dus eigenlijk overbodig is!

Onze dochter dronk met anderhalf alles uit een beker, en nu met ons dreumesje ook al druk aan het oefenen. Voorkomen is beter dan genezen!

Ons ventje mag terug naar de fles als ie 16+ is

Manderijn

Het gaat ook tegen mijn gevoel in hoor dat hij weer een flesje heeft gekregen, optimel en dat soort dingen vind hij lekker maar ik vind dat niet normaal als hij alleen maar dat zou drinken om aan zijn zuivel te komen.
Ik geef hem wel als hij zijn melk een paar dagen niet niet drinkt soya drank banaan.
Van de week bracht ik hem naar het KDV en had hij nog niets gedronken en toen ik hem ophaalde zei de leidster weer eens hij heeft bijna niets gedronken hoor.
Hij neemt er ook gewoon de tijd niet voor het is een ondernement ventje die niet stil kan zitten.
Als hij alles uit een beker drinkt over de dag zit hij op 400cc denk ik, zou toch 800 moeten zijn dacht ik dus ben ik blij als hij nog 300 uit een fles krijgt.
Voor zuigflescaries ben ik niet bang, dat gebeurd alleen wanneer kinderen langdurig zuigen/sabbelen aan een fles met zoete inhoud of melk en m.n s’nachts, dat is bij Dion niet het geval en we poetsen daarna altijd zijn tandjes (na ontbijt en voor het slapen)

Mama Coramora, jij denkt net als ik liever een goede start van de dag en dan maar uit een fles dan helemaal niets.
Ik merk ook dat Dion last krijgt van harde ontlasting als hij weinig drinkt terwijl hij normaal een regelmatige stoelgang heeft zonder problemen dus vind ik het belangrijker dat hij vocht binnen krijgt op wat voor manier dan ook.
Maar dat wil niet zeggen dat het wel eens tegen je gevoel in gaat.

Sje, zou je denken dat die kleine zo uitgekookt is dat hij express zijn melk niet drinkt uit een beker zodat hij stiekum hoopt dat ik weer over de fles ga beginnen? zelf had hij het er n.l helemaal niet meer over, hij zei wel eens; de fles is naar de babies he mama.
Het zal ook wel een soort van machtstrijd zijn, net als met niet eten s’avonds maar dat geeft hij nu wel een beetje op omdat ik er vrij makkelijk in ben geworden, niet eten ok bordje weg en aan tafel blijven zitten tot wij klaar zijn.
Nu merkt hij waarschijnlijk dat ik me zorgen maak dat hij weinig drinkt en dat hij het dan laat staan om me te testen.
Eten doen ze uiteindelijk wel en dat is niet zo erg maar niet drinken … en last krijgen van harde ontlasting en weinig plassen is niet goed natuurlijk.

idd zielig van die tandjes, maar soms kan je er niks aan doen.
uit een flesje drinken hoeft niet te betekenen slechte tandjes, snoepen ook niet, belangrijk is tandjes poetsen voor het slapen gaan en daarna niks meer eten/drinken ( wel water) en of je een sterk gebit hebt of niet. (ook speeksel heeft ermee te maken)

wij besteden veel tijd aan het tanden poesten en hij mag pas speentje als we alle tandjes en kiesjes “schoon hebben gemaakt”

als we terug gaan naar vroeger,… toen ik nog klein was heb ik gelukkig nergens last van gehad (heb tot nu toe 1 vulling pas op mijn 16e) als kind nooit terwijl mijn moeder niet zo nou keek bij een snoepje/drinken enz enz.

dus ik weet niet of dat nou echt 100% de oorzaak is. maar idd beter voorkomen als genezen

quote:
Sje, zou je denken dat die kleine zo uitgekookt is dat hij express zijn melk niet drinkt uit een beker zodat hij stiekum hoopt dat ik weer over de fles ga beginnen?

Ja, zeker weten dat ze zo slim kunnen zijn! Hij is gewoon aan het checken waar de grenzen liggen. Mogelijk, hetzij bewust, hetzij onbewust, om ook met andere zaken grenzen te kunnen gaan verleggen. Kan goed, als dit voorbij is, dat-ie moeilijk gaat doen met slapen. Bijv. 's avonds langdurig blijven spoken om zo voor elkaar te krijgen dat-ie bij jullie in bed mag slapen.

Hoort allemaal bij de leeftijd en de kunst is om er niet in te trappen en heel consequent te blijven reageren.

Groetekes, Sje

wat jij beschrijft WAS hier net zo, maar heb het nu toch wel zover hoor sinds drie wk.
hij is nu net 2 jaar en ik ben blij dat ik hem zo ver heb.
maar toen die het dus weigerde gaf ik ook gewoon fles met hetzelfde idee als jou dan heeft tie
toch z n melk binnen.
Maar heb je het al is geprobeerd uit een rietjesbeker of met een los rietje in een beker dat vinden ze meestal wel interessant.
Hier hebben we alleen nog het probleem dat die het niet koud wil drinken,maar ik heb zo iets ik warm het liever iets op en dat die uit een beker drinkt dat koude komt later wel.

Dion wilde ook een tijdje geen melk drinken uit een beker maar op de crech dronk meneer het wel gewoon uit een beker. Dus ik ben het stug vol gaan houden om hem het aan te bieden en zelfs 1 x gedwongen om het op te drinken omdat ik de strijd was aangegaan (duurde een kwartier voordat hij een slok nam). Maar na een week heeft meneer de strijd opgegeven. Ik kreeg ook een tip om hem dan bv uit mijn beker te laten drinken ipv van zijn eigen, om het dan even speciaal te maken en dat helpt soms heel goed bij kinderen.
Taksi zit ook zuivel in maar niet in alle soorten maar dat staat vermeld op het pak.
Je zou ook nog kleine pakjes melk kunnen proberen.
De fles zou ik achterwege laten. Hij was er nu aan gewend om er niet meer uit te drinken dus lekker laten zo. En als hij echt geen melk meer wil drinken zal ik pas na een maand andere dingen gaan zoeken zoals optimel ed zodat hij niet aan het zoete kan wennen.

Beste vlokje03, zo belangrijk is koemelk eigenlijk niet… dus daar zou ik me ook niet zo druk om maken, als hij zijn zuivel binnenkrijgt via yoghurt (drink/toetjes), optimel, vla, kaas, boter etc. is het echt meer dan voldoende. Koemelk is niet echt gezond, is best vet ook. Dus als het alleen de koemelk is zou ik me geen zorgen maken en zeker geen flesje meer geven. In eten zit ook vocht, en ik neem aan dat hij ook sapjes te drinken krijgt naast de optimel en/of yoghurt drink. Echt die koemelk is niet belangrijk genoeg om je er zorgen over te maken. Hoop dat het drinken binnenkort weer wat beter gaat, maar idd ook wat Sje zegt consequent blijven. succes meid!

Als je wil kun je even op de sites kijken die ik heb toegevoegd, kan ik mijn mening over koemelk een beetje kracht bij zetten. Ik neem het zelf met een korreltje zout hoor, want ik drink graag melk dus ik laat het om dit soort artikelen ook niet. Joaquin drinkt niet veel koemelk, vind dat ook niet erg Joaquin krijgt genoeg andere bronnen van vocht binnen (water, roosvicee met water, af en toe een fristie of optimel)
maar hier kun je kijken wat je ervan vind, ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit in ieder geval geloof ik wel dat het niet persee gezond is en zeker ook vet is:

http://www.levendenatuur.nl/index.php/melk

Grtjs x Ghislaine

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 16 Sep 2011 20:14:55

persoonlijk zou ik echt niet terug gaan naar de fles,
maar ik herken je probleem wel, rico dronk ook niet uit een beker, maar later bleek dat hij het gewoon niet kon. Kan dit ook niet bij dion het geval zijn?

Jeetje daar wordt ik idderdaad niet vrolijk van als ik die artikelen lees over MELK,
Ik heb mijn zoon 8 maanden borstvoeding gegeven en daarna langzaam over gegeaan op baby poedermelk en toen petermelk (poeder) en toen half om half gemengd met koemelk en ik geloof dat hij nu sinds een half jaar 300cc koemelk krijgt op een dag en dan soms nog en toetje.
Maar is een toetje (yoghurt, vla, kwark ect.) minder “schadelijk” dan koemelk?
Ik denk dat ik hem vanaf nu s’morgens maar een beker vruchtensap (vers van Coolbest) ga geven en dat ik sávonds kijk hoeveel hij heeft gedronken over de dag en dan kijk of het nog nodig is om een flesje melk te geven om aan een acceptabel aantal cc tjes te komen.
En er stond in het boverste artikel dat soya melk ook niet ze goed is.

Ik geef hem melk uit een flesje omdat hij het dan wel drinkt en uit een beker niet, al het andere drinkt hij WEL uit een beker en als melk niet zo belangrijk is dan ga ik hem een beker met roosvisee geven of zo.
Ik vind het ook wel jammer dat hij geen thee drinkt want dat is ook lekker voor bij het ontbijt.

Thanks voor alle berichten.

nah als het puur om de zuivel gaat zou ik nog niet terug gaan op een fles maar ipv 2 bekers 1 beker melk geven (in de ochtend, al is het maar een paar slokken die opgedronnken worden…desnoods hou jij de beker vast) en in de middag is taxi misschien een oplossing, daar zit OOK zuivel in en je hebt taxi zonder suiker…

Beste vlokje03,

toch nog even snel reactie. Is inderdaad goed idee om inderdaad fijn uit een beker sapjes te laten drinken! Zuivel krijgt hij binnen via eten zoals toetjes; yoghurt, kaas, boter, yoghurtdrink uit pakje met rietje bijvoorbeeld. De fles lekker laten staan <– haha!
Ja ik ga er van uit dat yoghurt, kaas, hangop, yoghurtdrinks, vla, kaas en andere verwante melkproducten gezonder zijn dan melk zelf (melk is vet en zitten allemaal toegvoegde stoffen in) en vanaf 1 jaar hebben ze toch eigenlijk geen melk meer nodig om te groeien. Jij hebt ook borstvoeding gegeven, kijk dat is nou echt gezond voor een baby, dus dat heeft hij mooi van huis uit meegekregen, toch?!
Roosvicee met water, capri sonne (zou ik doen i.p.v. coolbest, kijk maar even naar het aantal suikers en zoetstoffen; appelsap, sinaasappelsap, peersap bijna alle vruchtensappen zitten boordevol suikers!) , een fristie of een optimel gebruik ik thuis aan ‘drank’, haha Joaquin is vooral gek op z`n roosvicee met water maar de laatste tijd vraagt hij zelf ook om puur water joepieie!!
Maar dat zou meer dan voldoende moeten zijn op een dag samen met het ontbijt, lunch, avondeten en toetje natuurlijk!

Liefs, Ghislaine.

Lilypie Second Birthday tickers