2 dagen niet gepoept

Aaron is zindelijk qua plassen.
Geen druppel in zijn broek en netjes op zijn eigen wc’tje.
Nu de laatste tijd gata hij zijn poep öphouden" omdat ie dat nog niet op het wc’tje durft/doet.
Ik geef VSM druppels die de ontlasting zachter maken want ik merk nu dat hij na 2-3 dagen een hele harde drol eruit moet persen.
Ik zeg ook: je mag gewoon een pamper aan als je wil poepen!

Maar dan zegt hij:nee hoef nie!

Hij zei elke keer : pempe aan Awon poepen!
Maar nu lijkt het alsof hij liever ophoudt dan een pamper vraagt.

Wat moet/kan ik hieraan doen?

Gr, danielle

Vrijwel alle peuters hebben moeite met leren poepen op het potje of het toilet.

Bij 2 dagen niet poepen zou ik me nog geen zorgen maken. Bij onze oudste kwam het eens in de 5 dagen in die periode dat ze bezig was zindelijk te worden.

Wel goed teken dat-ie geen luier aan wil. Hij is dus wel gemotiveerd om te leren poepen op het potje.

Wat bij onze oudste hielp was een uitleg over wat poep eigenlijk is. Die kleintjes weten dat niet namelijk en dus snappen ze niet waarom poepen nodig is.

Ik legde haar uit dat haar buikje alle hapjes eten die ze doorslikt bekijkt om te zien of de hapjes goed genoeg zijn om van te kunnen groeien. Hapjes die goed genoeg zijn blijven in het buikje. Hapjes die niet goed genoeg zijn om van te groeien, gooit het buikje in de billen op een hoopje.

Dat hoopje moet er op een bepaald moment uit om weer plaats te maken voor nieuwe hapjes eten. En dat is dus poep! Ik legde uit dat het dus eigenlijk afval is wat je weg moet gooien.

Toen ik diezelfde uitleg vertelde maar dan met slokjes drinken en plas, snapte ze dat poepen dus eigenlijk net zo makkelijk zou moeten/kunnen gaan als plassen, want plassen kon ze wel heel goed op het potje.

Diezelfde week nog poepte ze moeiteloos op het potje!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Apr 2011 19:21:31

@Sje: had ze in het begin dan ook van die harde poep en kon ze die na 5 dagen goed uitpoepen?

Gr, Danielle
Ik zal die tactiek eens gaan proberen met dat verhaaltje.
Als ie hem maar snapt!

Dan was de poep na 5 dagen inderdaad wel harder en dan werd het weer moeilijk om eruit te persen, dus op een gegeven moment heb ik lactulose-siroop via de huisarts gekregen.

Niet om te laxeren, want dat wilde ik niet, maar wel om te zorgen dat de ontlasting na die 5 dagen niet zo hard zou zijn, dat ze het er zonder problemen uit kon laten komen. (want officieel mag persen tijdens het poepen niet). Daarom gaf ik daar ook de minimale dosering van per dag.

Gewoon rustig uitleggen dat verhaaltje. Desnoods teken je het voor hem terwijl je het uitlegt. Mogelijk snapt-ie het dan beter. Of je begint met de uitleg over slokjes drinken en plassen. Als-ie dat pakt, dan valt het kwartje van de uitleg over poepen mogelijk ook beter.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Apr 2011 20:09:48

Het moet niet te lang duren.
Job durfde ook niet meer te poepen, ging het ophouden, ontlasting werd heel hard en dik, dat gaf pijn, dus nog meer angst, nog meer ophouden en zo zit je in een negatieve spiraal.
Job heeft van de ha movicolon gekregen en we moesten de ontlasting zo dun krijgen dat ie het niet meer op kon houden en wel moest poepen.

Goh…ik word er wel vrolijker van om van de 2 die reageren al te horen te krijgen dat jullie alle 2 ermee naar de dokter zijn gemoeten

Ik merk nu dus ook gewoon dat hij op gaat houden en straks doet die drol dus echt veel pijn he!

Nou is het geval dat ie alweer een onstoken oogje heeft (heeft ie heel vaak) en ik moet morgen toch de dokter bellen daus vraag ik meteen wat ik met dit probleem weer moet doen!

Gr, Danielle

Gewoon aankaarten inderdaad.

Overigens heb ik de dokter pas gebeld toen het al een aantal maanden aan de gang was hoor met dat eens in de zoveel dagen poepen. Dus als je liever nog een poosje afwacht, voor je eigen gevoel is daar weinig mis mee volgens mij.

Voor hetzelfde geld gaat het volgende week, en na dat verhaaltje wat ik ook aan onze oudste uitgelegd heb, ineens heel goed.

Groetekes, Sje