Vrijwel alle peuters hebben moeite met leren poepen op het potje of het toilet.
Bij 2 dagen niet poepen zou ik me nog geen zorgen maken. Bij onze oudste kwam het eens in de 5 dagen in die periode dat ze bezig was zindelijk te worden.
Wel goed teken dat-ie geen luier aan wil. Hij is dus wel gemotiveerd om te leren poepen op het potje.
Wat bij onze oudste hielp was een uitleg over wat poep eigenlijk is. Die kleintjes weten dat niet namelijk en dus snappen ze niet waarom poepen nodig is.
Ik legde haar uit dat haar buikje alle hapjes eten die ze doorslikt bekijkt om te zien of de hapjes goed genoeg zijn om van te kunnen groeien. Hapjes die goed genoeg zijn blijven in het buikje. Hapjes die niet goed genoeg zijn om van te groeien, gooit het buikje in de billen op een hoopje.
Dat hoopje moet er op een bepaald moment uit om weer plaats te maken voor nieuwe hapjes eten. En dat is dus poep! Ik legde uit dat het dus eigenlijk afval is wat je weg moet gooien.
Toen ik diezelfde uitleg vertelde maar dan met slokjes drinken en plas, snapte ze dat poepen dus eigenlijk net zo makkelijk zou moeten/kunnen gaan als plassen, want plassen kon ze wel heel goed op het potje.
Diezelfde week nog poepte ze moeiteloos op het potje!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 13 Apr 2011 19:21:31