Fietsstoeltje voor of achter?

Het mooie weer komt er weer aan en ik heb een nieuwe fiets gekregen!!! Jippie!!! Nu twijffel ik alleen of ik een fietsstoeltje voor of achter aan moet schaffen. Mijn dochter is nu bijna 16 maanden en weegt zo’n 11,7 kilo. Op de website van bobike staat dat een stoeltje voorop voor kindjes van 9 maanden tot 3 jaar is of tot max 15kg en een stoeltje achter voor kindjes ook vanaf 9 maanden tot 6 jaar of tot 22 kilo. Nu twijffel ik. Wat zouden jullie doen? Wat zijn de voor/nadelen van een kindje voor of achter op de fiets en tot hoe oud zitten/zaten ze bij jullie voorop het stuur en waarom?

mama1980

Voor een kindje van 16 maanden zou ik zo’n achterstoeltje van Bobike aanschaffen. Heb je veel langer plezier van.

Bedenk ook dat een stoeltje voorop ruimte in beslag neemt en zeker op gewone fietsen niet altijd handig is. Die zijn fijner op een mama-fiets.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Mar 2011 14:34:04

Heb ik meteen een vraagje. ik heb een stoeltje voor achter maar ik weet niet meer hoe ik dat ding erop moet zetten. Volgens mervin moet ik een beugel kopen ervoor. Iemand ervaring??

Groetjes,

Michèle

ik zou niet meer voor voor gaan, dan heb je er maximaal een jaar maar plezier van, lekker gelijk voor achter

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Sja lastig, Saar is bijna 16 maand maar die zou nog haast verzuipen in zo’n achterstoeltje.
Ligt er ook een beetje aan of ze jullie enige kindje blijft of dat er eventueel nog meer komen, dan gebruik je dat voorzitje namelijk wel weer.
Ik zou zelf voor een voorzitje gaan, veel gezelliger, maar idd met een jaartje is het wel afgelopen met een voorzitje

quote:
Ligt eraan wat voor stoeltje je hebt michele. Je hebt koppelingen voor aan je zadelpin maar ook bevestigingen voor aan je bagagedrager.

Ik heb eeb bobike stoeltje, zal er denk ik van de week eens mee langs de fietsenmaker rijden, die weet dat vast wel

Groetjes,

Michèle

Ons mannetje is bijna 14 maanden. Ik heb hem nog voorop zitten en papa achterop. Het valt mij op dat hij voorop veel meer praatjes heeft als dat hij achterop zit. Naar mijn idee vind hij het voorop dus gezelliger. Ik heb een gewone fiets en het is wel wat krap om op te stappen maar goed te doen.
En mama vind het ook gezelliger dat hij voorop zit

ik heb eerst een stoeltje voor voorop gehad en heb daar idd tot nu mee kunnen doen, nu is lindsey er echt uitgegroeid. ik heb nu dan ook een stoeltje voor achterop aangeschaft (ook een bobike) en ik heb nu echt spijt dat ik dat niet eerder had gedaan.

in die stoeltjes (van bobike voor achterop) kunnen ze trouwens ook gewoon vanaf 9 maanden in hoor. dus ik raad zeker aan om er eentje voor achterop te nemen.

@Michèle: naar wat ik heb begrepen is dat je alleen een extra beugel moet hebben wanneer je een mountainbike hebt. gaat me nu even niet lukken maar ik zal morgen even een foto maken hoe die mij geplaatst is en dan hier posten. kan je het gelijk zien. ik heb dan wel een ‘gewone’ fiets, jij had toch een mama-fiets? maar lijkt mij wel dezelfde constructie.

liefs,
Rinske

hmmm lastig… het lijkt mij idd veel gezelliger voor haar en voor mij om nog even voorop te zitten, maar die dingen zijn ook nog best aan de prijs dus vanuit dat standpunt is inderdaad meteen achter de beste optie. Ik ga er nog s even over denken, of misschien kan ik 2e hands wel aan zo’n stoeltje voor voorop komen, dan is het niet zo’n punt dat ze er maar even in kan. Hoe je zo’n ding moet bevestigen moet me mij ook niet vragen, dat laat ik ook lekker aan manlief over

mama1980

@ Rinske ja ik heb een mammafiets inderdaad, en hij zat er ook op toen ik hem overnam en toen kon im me niks heugen over een beugel.

Groetjes,

Michèle

Bij ons heb je altijd met koninginnedag van die rommelmarkten.
Daar hebben wij ons stoeltje vandaan voor iets van 9 euro.
Hebben jullie ook niet zoiets?

Verder zit Seth ook nog steeds voorop, en hij is overigens ongeveer even zwaar als jullie dochter Ik heb ook een gewone fiets, en het is wat krap, maar het kan prima.

Liefs, Anne

ik zou hem voor achter pakken, want daar mogen ze ook al inzitten en dan hoef je niet over een paar maanden weer een stoeltje voor achter te kopen.
let er dan wel op dat je geen Maxi+ stoeltje hebt als je een bobike stoeltje wil.
want die zijn volgens mij wel te groot.
en in die normale kunnen kinderen nu in en straks ook.

Grappig ik zat van de week te denken Jony moet maar een achterop.
Maar het is inderdaad zo gezellig voorop. Alhoewel ik ook verhalen hoor dat het achterop net zo gezellig is.
Jony is 3 jaar en 3 maanden ze weegt nog geen 14K
Ik vindt het prima voorop en Jony ook dus we laten het nog even zo. Met de benen gaat het net an. Ze worden een beetje lang.
Greetzz Cora

Noah zit ook al een tijd achterop, omdat ik met mn zwangerebuik hem echt niet voorop kon hebben.
Maar hij kletst evenveel achterop als voorop…

Ik zou hem dus ook lekker achterop doen… want over een jaar moet je alsnog een stoeltje kopen voor achterop… beetje zonde van t geld denk ik…

Liefs, Melanie

Ik zou idd voor voorop kijken voor een tweedehands stoeltje. Is zo gezellig, haha!
Ik wil mn kleine meisje echt nog niet achterop hebben (zeker niet nu met die klimacties van dr dan kan ik haar helemaal niet zo in de gaten houden).
En als je een niet te stevig kindje hebt kunnen ze volgens mij wel tot een jaar of 3 voorop. (mits ze niet in je remmen gaan knijpen )

Zoonlief is met 2 jaar om die reden achterop gegaan, maar ik vond dat lang zo leuk niet…

@michèle: is me nog niet gelukt om een foto te maken, zal dit vanmiddag nog even doen. of ik kan ook even aan Daan vragen hoe hij dat stoeltje erop heeft gezet en je dat dan even mailen. maar je kan ook even langs een fietsenwinkel zit ik me nu gelijk te bedenken is misschien wel een stuk makkelijker haha.
ach t hoofdje werkt op t moment niet helemaal mee

liefs,
Rinske

ik heb een mama fiets en Aaron heeft vanaf zijn 9 a 10 maanden altijd voorop gezeten tot zijn 2 1/2.
Toen zat hij (op mijn mamafiets) met zijn knieen echt vast tegen het stuur en dat zat niet prettig.
Ik had het stoeltje erbij gekregen toen we die fiets kochten dus was het vanzelfsprekend dat ie voorop ging.

Nu hebben we een bobike stoeltje voor achterop en dat gaat prima.

Ik vond het contact met hem voorop wel erg leuk en we zongen samen liedjes maar nu achterop is dat wel een stuk minder!

Ik zou zelf geen nieuw stoeltje aanschaffen om voorop te zetten want je kindje zal er over 1 jaar uitgegroeid zijn maar een 2ehands zou ik wel overwegen omdat het echt gezellig fietsen is.

Wil je meteen een nieuwe aanschaffen dan zou ik hem achterop nemen.

Gr, Danielle

quote:
@michèle: is me nog niet gelukt om een foto te maken, zal dit vanmiddag nog even doen. of ik kan ook even aan Daan vragen hoe hij dat stoeltje erop heeft gezet en je dat dan even mailen. maar je kan ook even langs een fietsenwinkel zit ik me nu gelijk te bedenken is misschien wel een stuk makkelijker haha. ach t hoofdje werkt op t moment niet helemaal mee

liefs,
Rinske

Geeft niet meid, rij binnenkort wel langs de fietsenmaker, jij hebt al genoeg aan je hoofd, wel bedankt.

Groetjes,

Michèle

ik heb een voorzitje op marktplaats gekocht van Bobike. Mijn dochter is erg lang voor haar leeftijd en moest bij de fietsenmaker alles wel veranderen. Stuur hoger, voetjes zo laag mogelijk, en dan nog bungelen ze er naast. maar we vinden het allebei zo gezellig en ze zegt steeds als we aan het fietsen zijn. leuk mama! Ze weegt nu 12,5 kilo en volgens de norm kan het dacht ik tot 15 kilo ( heb niet alles gelezen van jullie… zal er ook wel bij staan). Al is het nog maar een jaar of wat dat je ervan kunt genieten, ik zou er toch voor gaan. Zo gezellig!!

Bij mij heeft ons zoontje altijd achterop gezeten (en zit daar nog steeds) omdat ik anders niet op mijn fiets kon stappen. Bij papa zat hij voorop. Hij vond het allebei erg leuk en misschien bij mama nog wel leuker, want hij zat liever bij mij op de fiets dan bij papa, tot…papa ook een achterstoeltje had omdat zoonlief te groot werd voor het voorstoeltje.

Voorop zien ze misschien meer, maar achterop kunnen ze mama plagen Wat te denken van die handjes onder je jas die je kriebelen of het geaai over je rug, heeeeeeeeeeeerlijk!

Ik zou voor achter gaan. Maar de meningen blijven verdeeld en daar heb je dus niet zo heel veel aan Bedenk wel dat het achter wel zwaar wordt als je er ook nog een buggydrager bij hebt…