Geen brood EN pap

Joey eet al maanden heel slecht zijn brood. Hooguit twee hapjes en dan begint hij al weer te gooien. Een bolletje/krentebol/croissantje/krentewegge gaan er wel in, net als crackers/beschuiten/cracottes. Die geef ik hem dan niet ipv een boterham als we 's middags aan tafel zitten, maar die krijgt hij soms eerder op de ochtend als we langs de bakker lopen, of als ik geen koekje in huis heb geef ik hem 's middags wel eens een crackertje ofzo.
Nu heb ik me om dat brood nooit zo druk egmaakt, hij wil het blijkbaar niet, en krijgt ook geen honger als hij naar bed moet ofzo, tenminste… hij slaapt er wel om. Ik vind het alleen wel vreemd dat deze ‘fase’ al zo ongeveer een half jaar duurt… Is het wel een fase? Of is hij net als mama gewoon geen brood-eter? en moet ik hem als lunch toch een cracker ofzo geven?

Tot ruim een week geleden at hij 's morgens wel een bordje pap, maar dat gaat hij nu ook weigeren… het poepen gaat (nog) goed, maar gaat hij zo zonder brood en pap niet enorme verstopping krijgen?

Hij eet wel goed zijn fruit en groente en vlees…

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Ik zou hem die traktatie bij de bakker niet meer geven. Omdat hij weet dat-ie die krijgt, rommelt-ie thuis met zijn brood. Want zo’n krentebol bij de bakker is lekkerder dan de bruine boterham met kaas die hij thuis krijgt.

Het lijkt er dus niet op dat het een fase is, het is een gewoonte geworden die hem wel bevalt en die hij graag vasthoudt. Althans, daar lijkt het voor mij op.
Door nu ook zijn pap te weigeren probeert hij gewoon om andere lekkerdere alternatieven te krijgen. Hij weet namelijk van die traktaties bij de bakker dat er veel lekkerdere zaken zijn om mee te ontbijten en lunchen.

Hij heeft de leeftijd om grenzen te verleggen en om zich te realiseren dat er met mama te sollen is. Niet intrappen. Rond het jaar beginnen ze allemaal moeilijk te doen, dus dat klopt dan wel met het feit dat dit nu al een half jaar duurt dat-ie zo moeilijk doet. En hij lacht zich suf dat het al zolang lukt.

Gewoon weer ontbijt en lunch, geen traktaties als je langs de bakker loopt. Dat zou ik eens uitproberen of dat effect heeft.

En eet-ie niet, dan eet-ie maar niet. Hij heeft snel genoeg door dat-ie echt niks anders krijgt en dat je zo met hem langs de bakker loopt in plaats van dat je er naar binnen gaat.

En dan kiest-ie eieren voor zijn geld en gaat gewoon weer ontbijten en lunchen zoals het hoort.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 May 2010 15:58:30

Hij krijgt maar heeeel af en toe een broodje van de bakker! Hooguit 2 keer per maand… Daardoor weet ik dus dat hij wel brood lust, maar ik loop gewoon dagelijks langs de bakker en hij weet niet eens dat daar brood te krijgen is, we hebben verder namelijk brood van de supermarkt!
En wat die crackers etc betreft, dat krijgt hij na zijn slaapje heel soms, wat ik al zei, als er geen koekje in huis is… Zal het dan echt uitproberen zijn?

Oh, zoals je het schreef leek het of hij een paar keer per week zo’n traktatie van de bakker kreeg.

Ik denk echt dat het uitproberen is. Dat is het vrijwel altijd als een kindje altijd goed gegeten heeft en rond het jaar moeilijk gaat doen. Veel ouders trappen daar in en gaan alternatieven aanbieden die lekkerder zijn (“want hij moet toch iets eten!”) en het kindje profiteert daarvan en gaat de grenzen nog verder verleggen.

Zolang hij doorheeft dat jij er gevoelig voor bent dat hij moeilijk doet, zal-ie net zolang doorgaan met moeilijk doen tot-ie lekkerder eten voor elkaar heeft.

Dus aan blijven bieden wat-ie tot het jaar gewoon goed gegeten heeft en eet-ie dat niet, dan maar niet. Bord weghalen en pas weer iets te eten geven op het volgende maaltijd moment. Tussendoor niks aanbieden en als je het bordje eenmaal weggehaald hebt, ook niet meer bij hem terug zetten als hij net doet of-ie toch weer gaat eten. 9 van de 10 keer nemen ze dan namelijk alsnog geen hap.

Laten merken dat er niet met je te sollen is en dat het je niet interesseert of hij wel of niet eet. Da’s de snelste manier om hem gewoon weer aan het eten te krijgen.

En ongetwijfeld zal-ie dan iets anders zoeken om je mee te gaan sarren. Moeilijk doen met avondeten, moeilijk doen met slapen, moeilijk doen met in de autostoel gezet worden, moeilijk doen met luier verschonen. Ze blijven proberen waar ze je mee tot wanhoop kunnen drijven.

En dat staat er nou alsof elke baby een hooligan is, maar het zit nou eenmaal in die kleintjes om grenzen te verkennen en dat is eigenlijk alleen maar een goede eigenschap. Een softie moet het namelijk ook weer niet worden.

Groetekes, Sje

Goddank is deze hooligans nog wel wat normaal gedrag bij te brengen

Maar ik ben het met Sje eens. Morgan kan ook het bloed onder me nagels vandaan halen. Bij mij iets makkelijker dan bij pappa en dat weet ze. Helemaal als we met zijn drie thuis zijn gaat ze mij uitproberen. Ik geef haar soms ook wel eens even over aan pappa hoor

Maar met eten klooien is weghalen hier. Ik vraag dan 1 keer wil je eten als ze nee zegt is het klaar, mag ze kijken hoe wij eten, krijgt ze een toetje en dan is het klaar. Soms wil ze haar toetje niet eens ook prima maar geen alternatief. Gister heeft ze voor het eerst in dagen weer eens goed gegeten van der avond eten. Alleen patatjes heeft ze nooit moeite mee

Groetjes,

Michèle

Hmmm ik zal de tractaties die ik maar zooo weinig geef vanaf nu ook achterwege laten, en dan maar zien of dat effect heeft…
Ik vind mezelf al zo streng wat dat eten betreft. Al vanaf een jaar kreeg hij nooit vervanging voor wat hij eigenlijk op moest eten, ook kreeg hij zijn bordje niet meer terug, ook geen eten op andere momenten dan de vaste drie maaltijden en twee tussendoortjes (fruit en koek) dus dat doen we eigenlijk altijd al…

Die broodjes die hij wel eens krijgt, is eigenlijk voornamelijk als we rond lunch-tijd niet thuis zijn maar bijvoorbeeld in de stad… In het vervolg dan maar een zelfgesmeerd bammetje meenemen als we weg gaan?

Wat grenzen zoeken betreft, dat doet hij heel erg met deurtjes open maken, cd en dvd’s pakken, lampjes aan en uit doen en staan op de bank… Ook dat hou ik nu al maanden consequent vol door een waarschuwing te geven en te melden dat hij naar het halletje moet, en hup daar gaat hij weer! Vervolgens een minuut brullen in het halletje en dan krijg ik een dikke kus als ik hem nog eens vertel waarom hij daar zit. Vervolgens loopt hij met een ondeugende grijns rechtstreeks weer naar iets wat niet mag…

Pfff radeloos word je er soms van! Gister was echt een dag dat ik werkelijk helemaal niks kon doen! Als hij niet stout aan het doen is, wil hij continu met mij spelen, en komt met vanalles aanlopen. Of hij wil op schoot… zucht… als ik dit negeer en gewoon toch ga afwassen bijvoorbeeld, dan hangt hij letterlijk aan mijn been!

Heerlijk hè Anou de pp. Hier ligt er nu een krijsend in zijn bed

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

quote:
Wat grenzen zoeken betreft, dat doet hij heel erg met deurtjes open maken, cd en dvd's pakken, lampjes aan en uit doen en staan op de bank... Ook dat hou ik nu al maanden consequent vol door een waarschuwing te geven en te melden dat hij naar het halletje moet, en hup daar gaat hij weer! Vervolgens een minuut brullen in het halletje en dan krijg ik een dikke kus als ik hem nog eens vertel waarom hij daar zit. Vervolgens loopt hij met een ondeugende grijns rechtstreeks weer naar iets wat niet mag...

Ik weet hoe snel Joey op de gang moet maar ik was er iets te strikt in met in de hoek zetten. Gevolg was dat ze zelf al in de hoek ging staan. Een minuutje der mond hield en vrolijk verder ging waar ze mee bezig was dus nu is het even iets minder hoek zeg maar.

Groetjes,

Michèle

Julian heeft ook een poosje slecht gegeten, wilde geen brood e.d. Wij zijn op een gegeven moment de ontbijttafel wat gaan uitbreiden. Zelf eten we ten slotte ook niet alleen maar brood, een knackebroodje kan er ook wel bij en een stukje ontbijtkoek. Julian moest dan van ons eerst een bepaald aantal stukjes brood opeten en dan kreeg hij iets anders wat hij zelf mocht kiezen. Vaak gaven we hem vier stukjes van een dubbele boterham. Dat kwam toch al snel op een half sneetje. En hij wist het hoor en at het netjes op. Daarna koos hij vaak een stukje ontbijtkoek. En om de paar dagen kwam er een stukje bij. Nu is hij er weer overheen en eet heerlijk.

En als je hem zijn brood zelf laat ‘smeren’? Geef gewoon een kindermesje en wat boter. Laat hem lekker smeren en grote kans dat er dan wel een hapje in gaat. Misschien vindt hij het wel zo leuk dat hij zelfs die hele boterham op eet.

Zo nu en dan hadden we gewoon een ‘vrij ontbijtje’ met allemaal lekkere dingen en mocht hij zelf kiezen wat hij wilde eten. Eten moet ook gezellig blijven toch?

We zijn inmiddels bijna twee maanden verder… Nooit geen broodje of krentenbol meer gehad, en meneertje vertikt het nog steeds om brood of pap te eten… Hij ontbijt met een kopje thee, en zijn brood of pap schenkt hij aan de hongerige afvalbak… In de loop van de ochtend eet hij goed zijn fruit en drinkt hij een bekertje sap-ranja-yogy. Bij de lunch een beker melk en de boterham gaat weer de vuilnisbak in… Soms eet hij er een beetje beleg af…
na zijn slaapje weer een beker drinken en wat lekkers (koekje, rozijntjes, of soms wat chipjes of een spekje ofzo) en 's avonds zijn groente en toetje. Voor het slapen gaan nog een fles pyjamapap.
Gisteren is hij op het CB geweest. Hij is 300 gram aangekomen sinds de vorige keer, toen hij bijna 15 maanden was… Hij zit goed in de groeilijn hoor, maar ik dacht gelijk dat het kwam doordat hij nooit brood eet… Hij was altijd een lekker stevig kereltje, maar nu vind ik hem behoorlijk dun geworden! Ik heb dat ook aangegeven, en ze adviseerden om het wel aan te bieden telkens, maar zo af en toe als afwisseling een cracker of broodje ofzo mocht ook. Hij is oud genoeg om, net als wij, ook wel eens iets anders te eten. Het is goed mogelijk dat hij net als mij geen ontbijter is, en ook geen broodliefhebber. Ik vind brood ook niet lekker, maar ik eet het wel omdat ik weet dat het nodig is. Dat weet Joey natuurlijk niet, dus dan maar wat anders aanbieden zeiden ze… Ik weet nu nog niet goed of dit nu een fase is, van 8 maanden… of toch dat hij het echt niet lekker vind…

Groetjes Anouk

Denk dat hij het echt niet lekker vind en zou er verder ook geen probleem van maken. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, maar er staat nergens wat dat moet zijn. Heb je al is musli geprobeerd, cornflakes of beschuit of een cracker.

Verder zou ik het pyjamapapje weglaten dan heeft hij 's morgens in ieder geval meer honger.

Liefs Michelle

Ik heb het ook een tijdje gehad met Noah… maar dan echt de lunch… hij wou geen brood meer eten… Ik heb hem toen een beschuit voor gezet, en dat ging er goed in… daarna wou hij geen beschuit meer, en mocht hij van mij kiezen wat er op brood ging… Meneer wou graag hagelslag en dat eet hij op dit moment ook nog, maar nu wel 2 broodjes… Hij vindt het heeeeeeeeeeeeeerlijk!!

Misschien is een beschuitje sochtends of smiddags een idee?

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

In principe kan hij inderdaad ook prima iets anders eten, bijvoorbeeld muesli/cruesli 's ochtends.
En in de middag kan je hem laten kiezen, beschuit, crackers of een boterham.

Wel raad ik het je aan om van alles volkorenvarianten te gebruiken, zodat hij voldoende vezels binnen krijgt, en het niet extra verstopt.
En ik zou ook geen cornflakes doen in de ochtend, omdat deze vaak veel suikers bevatten.
Daarnaast zou ik ook het papje 's avonds weglaten, hij heeft die in principe niet meer nodig!

Zo… dat klinkt allemaal weer leuk…haha
Nu nog maar eens kijken of het wel lukt, succes!

Liefs, Anne

Nou Joey is blijkbaar meer van de afwisseling! Nu hij ook crackers en beschuit kan eten, gaat een boterham er ook weer redelijk in! Vanmorgen bijna een hele boterham Wel een witte en eerst de worst natuurlijk, maar ben er toch trots op! Vanmiddag laat ik hem kiezen wat hij wil, en bied ik eventueel nog een boterham erbij aan, ben benieuwd wat hij dan doet!

Groetjes Anouk

Toppie!!!

Liefs Michelle