Vervoeren

Hallo mensen, even een vraagje:

Ons kindje is nu een goeie 13 maanden jong en mijn vriend moet haar wel eens ophalen met de bus van het werk.
Nou deed ie dat eerst met de maxi cosi maar ze past er toch echt niet meer in.
Hoe mag hij haar nu vervoeren? En mag hij haar wel vervoeren met de bus? Hij heeft alleen voorin stoelen.

Bedankt, groetjes Lennie

Bestelbus bedoel je?

Voorin een voertuig mag in een goedgekeurde autostoel die past bij de leeftijd/gewicht van het kind (dus bijv. Maxi Cosi Prodi).

Ik neem aan dat je nu ook een autostoel voor haar hebt nu ze niet meer in de maxicosi past. Die stoel moet dan overgezet worden elke keer of je zou een tweede stoel aan moeten schaffen.

Dus alleen maar in zo’n stoel vervoeren, nooit op alleen een verhogend zittinkje (dat mag pas als ze 4 of 5 zijn) en nooit zo zonder stoel in de gordels.

Groetekes, Sje

Ja een bestelbus is het met een enkele cabine.

Wij hoorde dus dat je een kindje niet voorin een bus mag vervoeren in wat voor een stoel dan ook.

Fijn dus dat het wel mag, is alweer een probleem minder met het ophalen en wegbrengen.

bedankt! Groetjes lennie

Nou ja ik weet niet beter dan dat het wel mag, want zo is mijn neefje ook een poos vervoerd. Maar ik zou het dan voor de zekerheid navragen als ik jou was bij de ANWB of bij Veilig Verkeer Nederland ofzo.

Groetekes, Sje

Hoi,

Als er geen mogelijkheid is tot een stoel achterin dan mag je kind voorin in een voor hem of haar geschikte stoel zoals de wet voorschrijft.
Is het kind nog geen twee jaar dan mag het zowie zo mits in juiste stoeltje gewoon voorin.
Juiste stoel is een vijfpuntsgordel met ligstand mogelijkheid.
Zodra ze overgaan op de driepuntsgordel is het niet aan te raden tenzij echt niet mogelijk achterin of als je meer kinderen vervoerd. Bij deze laatste behoort het oudste kind voorin of het jongste kind als deze een vijfpuntgordel stoel heeft.

Groetjes,

Weet dit van mijn oppas zij vervoert van en na school in totaal 6 kinderen in een zevenzitsauto. Zij had het nagevraagd ivm met de aanname van mijn dochter of het wel mocht zeg maar.

lon106

Zie hier meer info:
http://www.veiligverkeernederland.nl/nl/cms/start.htm

Groetekes, Sje

En zie hier meer info:
http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/kind-en-verkeersveiligheid,/vervoer-van-kinderen/Nederland.html

Groetekes, Sje

En zie hier meer info:

Groetekes, Sje

Pas wel op met air-bags. Als een kind alleen voorin kan zitten en er is daar airbag aanwezig, kan bij botsing een kind stikken in de airbag. Veel (modernere) voertuigen hebben de mogelijkheid de airbag aan een kant uit te schakelen. Kijk daar naar.

Groetjes,

jantje

Airbag voor is alleen gevaarlijk als het kind op de voorstoel in een maxicosi vervoerd wordt. Dus achteruit! Dan drukt de airbag de maxicosi tegen de rugleuning en kan het kind stikken.

Zodra het kind in een gewone stoel vervoerd wordt, is de airbag geen probleem. Als het kind goed ingesnoerd zit in een goede autostoel in de gordels dan komt de airbag niet bij het gezicht van het kindje.

Wij stikken toch ook niet van een airbag? En wij zitten daar met ons volwassen lijf alleen maar dichter op dan zo’n klein kindje in een autostoel.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 06 Jan 2009 20:35:24