Slapen / vermaken overdag

Hallo allemaal,

Ik ben trotse mama van Teun, nu 3 maandjes oud. Het is een ontzettend lekker ventje die het prima doet. Toch heeft Teun overdag heel veel moeite met slapen/zichzelf vermaken.

S’nachts slaapt hij lekker door en krijgt s’morgens tussen 6 en 7 zijn eerste fles. Dan weer lekker slapen tot een uurtje of half 10/10, geen probleem. Als hij dan zijn flesje weer leeg heeft en gespeeld heeft en aangeeft dat hij weer moe is dan gaat hij hup zijn bedje weer in.

Meestal slaapt Teun dan weer een uurtje en is hij weer wakker, hij wil dan niet meer in zijn bedje liggen en zet de sirene aan. Ik heb daar verder geen moeite mee omdat hij s’avonds en s’nachts goed slaapt. Wat ik wel heel moeilijk vind is hem dan de tijd door te krijgen naar zijn volgende fles (meestal nog zo’n 1,5 uur). De box en zijn wipstoeltje zijn na een kwartiertje niet interessant genoeg meer, het is net of hij moeite heeft zichzelf te vermaken. Ik probeer hem dan ook wel een beetje bezig te houden maar dat vindt hij na een tijdje ook niet zo leuk meer.

Als hij dan weer een fles heeft gehad en tevreden zijn bedje ingaat dan herhaalt bovenstaand ritueel zich weer na een uurtje.

Is er iemand die dit ook heeft (gehad) of daar ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven?

Groetjes Monika

Allereerst welkom op de site.

Onze oudste was precies zo!

Niet al teveel slapen overdag en maar bezig gehouden willen worden. Elke keer ging het een kwartiertje goed en dan had ze het wel weer gezien! Hoeveel kilometers ik met haar rondgelopen heb hier in huis, het is niet te tellen.

En dan was het ook nog onze eerste baby dus ik vond het zo zielig om haar te laten huilen.

Ze noemen het ook weleens gefrustreerde baby. Ze willen meer dan ze kunnen. We merkten dat heel duidelijk aan onze oudste dat ze veel meer wilde dan ze eigenlijk kon. Ze straalde uit dat ze vastgehouden werd in een lichaampje wat maar niet mee wilde werken.

Helaas heb ik geen gouden tips voor je behalve elk kwartier iets anders verzinnen. Ik nam haar bij de dingen die ik in huis wilde doen mee in een buikdrager. Dat wilde nog weleens helpen, maar ook niet al te lang.

Op een gegeven moment toen ze in staat was om zelf dingen vast te pakken hield ze zich nogal bezig met zo’n boog met speeltjes waar je ze onder kunt leggen in de box. En als ze het liggend zat was, zette ik haar daar in haar wipstoeltje in.
Wel elke paar dagen speeltjes verwisselen aan die boog.

Meer dan afwisseling bieden kun je niet doen. Althans mij is het destijds niet gelukt.

Overigens wordt het zodra hij zelf wat beter uit de weg kan (omrollen, dingen vastpakken, etc.) wel makkelijker hoor! Het is echt even een taaie periode waar je doorheen moet.

En…je hoeft ook niet bang te zijn dat het altijd een kindje blijft dat bezig gehouden wil worden, want met onze dochter is het helemaal goed gekomen. Die kan zich uren zelf vermaken. Ze vindt het heel gezellig om samen dingen te doen maar ze kan zich ook prima zelf bezighouden. Mogelijk is dat een lichtpuntje voor je.

En, ander lichtpuntje, onze dochter is een erg pientere, leergierige dame voor haar leeftijd. Dus hopelijk tref jij het met Teun ook zo!

Groetekes, Sje

Hoi Sje,

Dank je wel voor je verhaal. Je beschrijft dingen waar ik veel in herken. Teun is een heel alert mannetje, ik roep weleens dat het net een sponsje is. Alles wil hij zien en absorberen.

Daar komt ook nog eens bij dat hij zeer ongeduldig is. Ik hoor en lees wel eens verhalen van moeders waarvan de kleine rustig een uurtje in bed kan liggen kijken en brabbelen. Dat gaat voor mijn mannetje niet op hoor, op het moment dat zijn oogjes open gaan, gaat de sirene ook aan hihihi.

Ik vind het moeilijk om hem de tijd door te krijgen naar zijn volgende fles, hij kan rustig om de 3,5 a 4 uur de fles krijgen maar omdat hij zo snel weer wakker is wordt dat vaak 3 uur en dat is ook niet goed natuurlijk. Verder heeft mama amper tijd voor andere dingen want als ze ergens mee bezig gaat meldt het mannetje zich wel weer.

Tja, we gaan gewoon verder met proberen hem de tijd door te krijgen en dat gaat ook vast wel lukken.

Nogmaals bedankt voor je verhaal.

Groetjes Monika

Toen ik alleen de oudste nog had snapte ik er ook niks van dat er vriendinnen waren die kindjes hadden die gewoon een uur of nog langer in de box of in bedje konden liggen kijken. Omdat ik zo’n alerte dame gewend was, vond ik die andere kindjes eigenlijk maar saai.

Ik moest dan ook heel erg wennen toen onze jongste juist een hele rustige slaapbaby bleek. Ik was weer voorbereid op zo’n ongedurige baby, maar nee hoor, deze sliep alleen maar! Moest ik ongeveer wakker maken voor de voedingen en als ze tussendoor wel wakker was, dan lag ze om zich heen te kijken.

Hele omschakeling! Ik wist niet wat me overkwam!

Groetekes, Sje