Schudden met hoofd: slapen


#1

Wie o wie heeft ook een baby die met zijn/haar hoofd schud om in slaap te vallen?
Het wordt steeds enger vind ik… ze doet het nu zelfs al in de box en aankleedkussen. Wie weet wat het betekend? Een vriendin van mij zei dat ze zich zelf in een soort trance brengt!! Niet echt een leuk idee!
In het begin deed ze het heel langzaam maar nu schud ze als een bezetene heen en weer met haar hoofd (nee knikken)

Komt ze er ooit nog vanaf? En kan het schadelijk zijn? behalve dat ze haar hele haar groei afremd

Liefs,

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm


#2

Senne heeft het ook een tijdje gedaan maar ik geloof niet zo extreem als dat jij zegt. Ineens was het klaar… ik dacht dat het gewoon weer iets nieuws was wat ze kon.

Misschien dat andere mama’s er iets meer van weten?

Groetjes van Sascha en Senne


#3

hoi mama van Leonie,
de dochter van een vriendin van mij doet dat ook, ze is nu 3. Ze doet het nog steeds, zelfs zo erg dat ze een bescherming tegen de spijltjes van het bed hebben gemaakt zodat ze zich geen pijn kan doen. Maar volgens de arts kan het helemaal geen kwaad, het is een manier van “in slaap vallen”. Mijn vriendin moest zich verder geen zorgen maken volgens de arts. Maar ik snap wel dat je het niet echt een leuk idee vindt.
Groetjes


#4

Komt vaker voor en kan geen kwaad. Er zijn ook kindjes die met hun hoofd bonken tegen bv. het hoofdeind van het bed om in slaap te vallen (er zijn hier op het forum een paar mama’s wiens kindjes dat doen). Heel naar om te horen, maar hoort bij hun manier om in slaap te vallen. Hoef je je geen zorgen over te maken.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker


#5

Ik heb het ook altijd gedaan en soms nog. Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Het is gewoon een manier om in slaap te komen.

Groetjes Natasja


#6

Het is idd gewoon een manier om in slaap te vallen voor haar.
Zoals Mriek al zei zijn er kinderen die heel erg hard met hun hoofd gaan bonken, dat ziet er naar uit maar is op zicht niet erg. Als je je toch zorgen maakt dan kan je er mss eens met een arts over praten.

Liefs
Tanja

Lilypie Second Birthday tickers


#7

Pfff gelukkig maar!! Wat eng zeg! Beebs die met hun hoofd bonken! moet er niet aan denken!
Ik hoop wel dat ze er weer vanaf komt want zo’n kale kruin lijkt ook nergens na

@ natasja: Ben je ook moe als je ven bed komt? Ons Leonie slaapt erg veel dus ik dacht dat het hoofdschudden haar misschien wel vermoeid maakt.

X

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm


#8

Vroeger niet. Nu ben ik wel eens moe als ik wakker wordt, maar dat komt niet door het hoofdschudden

Hoeveel slaapt ze dan? Mijn dochter slaapt ook veel en die schudt niet met haar hoofd. Sommige kinderen hebben nou eenmaal meer slaap nodig.

Groetjes Natasja


#9

Hallo,

mijn zoontje Job doet dat ook een beetje met zijn hoofdje schudden. Vaak vallen zijn oogjes dan ook dicht. Ik weet ook niet precies waarom ze dat doen. Lijkt wel alsof ze dan een beetje vechten tegen de slaap…vind het wel een schattig gezicht als die oogjes dan zo dichtvallen en ze willen er dan niet direct aan toegeven!

Léony


#10

hey Leony, Ik vond het eerst ook wel grappig maar nu is het echt veel aan het worden… ze schud zelfs bij mensen op schoot! Ik vind het eng worden maar goed zal wel weer over gaan… ze zit ook in haar sprongetje dus constant wakker maar wel moe dus misschien ligt het daar aan…

xus

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm


#11

ah ok, dat lijkt me idd ook vreemd als het ook bij mensen op schoot doet…mmm Maar lijkt me idd dat ze gewoon moe is. Job hier doet het allen net voordat hij in slaap valt en is dan idd moe en heeft slaap.

Léony


#12

Hoi,

Jasper heeft het ook gedaan, begon eerst rustig, tot hij inderdaad ook zo hard heen en weer ging, ik kon het zelf niet eens na doen zo snel ging het! Dat vond ik eerst ook maar eng. Hij deed het bij het naar bed gaan en ook wel eens op het aankleedkussen. Het duurde maar een korte periode, paar weken, nu schud ie nog wel eens met z’n hoofd maar dat gaat niet meer zo snel. Hij heeft nu weer andere dingen als ie moe is, zoals aan z’n oor frunniken, of met z’n handjes bovenop z’n hoofd wrijven.
Meestal begint het rond de 6 maanden, als het activiteiten en slaappatroon wat verandert. Het is een soort van herhalende rustgevende beweging (je kan het je niet voorstellen dat het rustgevend werkt maar toch…), ik heb het destijds nagevraagd aan de kinderarts en zij vertelde me dat het een manier is om de spanning van de dag kwijt te raken, een soort overgang van activiteit naar rust.

Groetjes Carolien.


#13

Joey bonkt met zijn rug tegen de spijlen van zijn bed… En wel zo hard dat de lamp in de keuken heen en weer beweegt doordat Joey’s bed daar precies boven staat! We waren al een paar keer allemaal witte pluisjes tegen gekomen naast zijn bed, en begrepen niet waar het vandaan kwam… Tot ik zijn matras eens omdraaide… De onderkant van de matrasbeschermer is gewoon helemaal pluizerig door het schuiven op de bedbodem… Zo hard gaat het er aan toe, ik kan me niet voorstellen dat het rustgevend werkt! Maar toch is het zo… Hij doet het altijd als hij moe is, soms ook overdag, dan gaat hij op de bank zitten en begint dan ook te bonken! Hier duurt de ‘fase’ al zo’n 12 maanden…

Groetjes Anouk

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#14

Mijn zoontje bonkt met zijn hoofdje heen en weer & maakt daar ook nog geluid bij. Hij ligt dan op zijn buik en tilt dan zijn hoofd steeds een stukje op en dan weer neer. En dan een soort geluid van “wa wa wa wa”.
In het begin vond ik dit heel vervelend en gek. Zeker als hij met zijn hoofd tegen de bovenkant van het bed kwam, omdat dit zo’n hard geluid maakte.
Inmiddels ben ik er wel aan gewend, maar vraag me ook weleens af hoelang zo iets zal duren.
Het is voor hem echt een manier om inslaap te vallen. Als hij 's ochtend in een lichtere slaap komt kan hij dit zo een half uur doen en vaak valt hij daarna weer inslaap. Voor mij in ieder geval een teken dat hij nog graag wil slapen.
Hij doet dit wel echt alleen in bed.
Zou me er niet druk om maken hoor, mits je het gevoel hebt dat er wat anders aan de hand zou zijn.


#15

Oeh dat bonken lijkt me nog veel erger! Jakkes hoor! In het begin dacht ik dat ze niet helemaal… uhhh deugde maar gelukkig is het niks geks en doen meer kindjes het. Een vriedin van mij belde gister en die zei dat ze het al haar hele leven doet… nooit geweten! Vrij stevige meid maar door het schudden heeft ze geen onderkin wahaha dus toch nog iets positiefs Hopelijk overgroeien onze kleine uks het… ook leuk voor hun partner later

Xus

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm


#16

Ja Neeltje doet dit ook. Die draait met haar hoofdje van links naar rechts in bedje en valt dan in slaap.
Minke begon ook zo rond die leeftijd en doet nu dus ( zoals hierboven al beschreven) dat hoofdbonken en heeft dit dus "nodig"om in slaap te komen. Ze doet dit al vanaf dat ze 11 maanden is.
Ik baal stiekem wel een beetje dat het er bij Neeltje ook naar uit ziet dat ze dit gaat doen, want Minke slaapt zelfs in een campingbedje omdat ze zichzelf anders bezeerd met bonken ( nl zachte kanten ipv hard ledikantje). Maar ja ze groeien er vanzelf overheen en ik heb me laten vertellen dat het absoluut geen kwaad kan. Het is alleen een naar gezicht ( en gehoor want Minke doet het echt luidruchtig met een hummend geluid erbij) voor jou als moeder.

groetjes!



#17

hoi mijn dochter die nu 9 jaar is heeft het ook altijd gedaan in het begin zo erg dat ik het erg vreemd vond ,anders kon ze gewoon niet slapen.
hoe ouder ze werd hoe minder.
ze beseft nu ook dat het een beetje raar is maar ,
af en toe doet ze het ,alleen niet meer zo extreem ze is verder een hele slimme meid en doet het erg goed op school het belemmerd haar ook niet op haar dagelijkse leven groetjes moeder van samar.


#18

Wij hebben nog een kindje van 11 maanden en schud ook hevig met zijn hoofd. Ook onder het eten of als hij in de box zit of lig. We hebben ook nog een dochter van 19 en een zoon van 9 die het ook doen. Onze dochter alleen met haar hoofd en onze zoon met heel het lichaam. Niets om zorgen over te maken. Onze dochter zegt dat het haar juist ontspant. Onze baby begint er nu ook geluid bij te maken ( soort grommen). En hoe dichter hij in slaap komt hoe harder hij rolt! Verder is het een heel gezond en blij ventje. Ook lig hij wel eens boven in zijn bedje en dan bonkt zijn hoofdje telkens tegen de spijlen. Ze kunnen er over heen groeien maar dat zie ik bij onze kinderen nog niet gebeuren, al is onze dochter er wel mee bezig om het niet meer te proberen maar dat lukt maar matig. Haar haren gaan er erg van pluizen en splijten en daar wil ze van af! Onze baby doet het ook in de Maxi Cosi en als je dan aan het wandelen bent heb je wel bekijks! Ze vragen gelijk, waar hij last van heeft. Maar wij hebben er zelf al geen erg meer in ook omdat ik het met een paar andere kinderen al gewend was. Groeten van Jolanda


#19

H. heeft dit ook gedaan en op een gegeven moment begon ze erbij te neurieën.
Is na een paar weken weer over gegaan.


#20

Jenthe doet het ook, zo kunnen we ook aan haar zien dat ze moe is. We leggen haar dan in haar bedje en dan gaat ze nog een minuut of 5 door met schudden en dan slaapt ze. Hier is het niet eng, maar grappig om te zien!