Belasting voordeel


#1

Hoe kan ik belastingvoordeel krijgen als ik thuis blijf bij mijn dochter, ik heb overal al gezocht op internet maar ik kan niks vinden…! Zou iemand mij het kunnen vertellen?


#2

Hoi Marjon
Ik weet niet wat je bedoeld. Alleenstaande ouder korting? huurtoeslag? kindertoeslag?Ik ken je situatie niet. Als je thuis bij je kind blijft krijg je bijvoorbeeld niet kinderopvangtoeslag Op het NIBUD staat een website: waarhebikrecht op.nl daar kan je eens kijken Groetjes chantal

Chantal

Gewijzigd door - minis@12move.nl op 21 Oct 2008 11:59:44


#3

Thuisblijfmoeders krijgen inderdaad maandelijks een bedrag van de belastingdienst. Ik weet niet beter dan dat dat automatisch geregeld wordt als je stopt met werken. Gewoon even de belastingtelefoon bellen.

Groetekes, Sje


#4

huisvrouwengeld noemen ze dat toch ?

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#5

Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. Toen ik destijds gestopt was met werken heb ik zover ik weet nog nooit huisvrouwengeld gehad. Als je dat wel of niet krijgt is dat dan afhankelijk van het inkomen van je partner? Groetjes chantal

Chantal


#6

je moet dit wel aanvragen bij de belasting hoor
dit gaat niet automatisch

als je het eerste half jaar gewerkt heb krijge het ook niet het gaa erom dat je geen inkomsten uit arbeid hebt


#7

huisvrouwengeld geld gaat om het vrijstaande bedrag wat je erbij mag verdienen, Als jij zou werken had je dit geld dus gehad door over dat belastingsvrije deel geen belasting te hoeven betalen. Als je zoals nu dus niet werkt heb je alsnog recht op dat belastingvrije deel en dat kun je maandelijks terug krijgen. Ik geloof dat dit max 170 a 180 euro is pm maar dat dat ook afhangt van je partners inkomen verder.
Zo heb ik het onlangs ongeveer begrepen van mijn bank.
Ik zal eens even zoeken want ik wist en goede pagina waar je terecht kunt met dit soort vragen en ook antwoord krijgt van mensen die met beleastingszaken werken.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#8

Gevonden ":

quote:
Huisvrouw en algemene heffingskorting

Als je niet werkt en je partner betaalt voldoende belasting, dan wordt deze aan je uitbetaald door de fiscus.

Als je werkt betaal je over elke euro belasting, varierend van 33,60% oplopend tot 52% (bij een inkomen van ruim meer dan 50.000 euro)

Als je zou gaan werken en je verdient hiermee op jaarbasis 6.175 euro, dan ben je hierover 33,60% belasting verschuldigd. Dat is 2.074 euro. Netto zou je dan overhouden 6.175 - 2.074 = 4.101 euro.

Echter, niet alleen als huisvrouw heb je recht op de heffingskorting maar OOK als werkende. De alg heffingskorting bedraagt dus 2.074 euro per jaar ( 12 x 173)

Deze korting wordt dan door de werkgever ‘uitbetaald’ en zo hou je geen 4.101 euro over, maar 4.101 + 2.074 = 6.175 euro.

Je ziet het, deze heffingskorting c.q. huisvrouwenbelasting ben je dus niet kwijt.

Bijkomend voordeel als je gaat werken is dat je recht kan hebben op de combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting. Deze kortingen bedragen bij elkaar 112 + 746 = 858 euro

Voorwaarden in 2007 zie:
http://www.belastingdienst.nl/particuli#P134_9846

Als je dus kinderen onder de 12 hebt en je verdient per jaar meer dan 4.542 euro dan levert je dat 858 euro extra op.

Dat compenseert dan mooi het nadeel van de zorgtoeslag, want dat zul je eventueel minder gaan ontvangen. Voor elke 1000 euro die je bruto verdient zul je ongeveeer 50 euro minder zorgtoeslag ontvangen.

(cijfers 2008, in voorbeeld gemakshalve geen rekening gehouden met arbeidskorting)


</BLOCKQUOTE id=quote>

Dit vind je hier terug
http://belastingaangifteprikbord.yourbb.nl/

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#9

ik ben hier zo slecht in… maar als ik het goed begrijp kan iedereen heffingskorting krijgen, als je het maar aanvraagt? Zou dus niet eens weten of wij dit krijgen!! Moet me echt wat meer verdiepen in de financiele kant, het is hier af en toe nog ouderwets verdeeld blijkbaar!

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Lilypie 4th Birthday Ticker


#10

Nou, je kunt deze maandelijks terug krijgen of ze komen hem tegen als je aangifte doet.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#11

Nou wij gaan ons er maar eens in verdiepen wie weet leverd het wel wat op. haha groetjes chantal

Chantal


#12

Tja waarschijnlijk gaat deze regeling wel verdwijnen. Komend jaar nog niet, maar het jaar erna wellicht wel.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#13

Asje, misschien in sommige gevalen. Ik denk niet dat deze regeling helemaal gaat verdwijnen. Maar, ze hebben gelijk - sommige mensen zitten thuis met verkeerde redenen.