Home video training


#21

Spannend. Succes! We horen het wel.

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker


#22

Ze is net een half uur terug vertrokken. Ze zette steeds het beeld stil bij iedere actie. Steeds als ze het beeld stil zette vroeg ze me wat ik zag hoe ik reageerde en hoe nina reageerde. Ze vertelde me wat ze goed vond en liet mij nadenken over zaken die ik in een situatie ook(beter) had kunnen doen.

Zoals: Nina wilde liever met het autootje spelen en ik mocht er niet aankomen. Ik probeerde de auto bij het blokken bouwen betrekken maar ze bleef gefocust op de auto. Ik ging door met bouwen een tunnel voor de auto.(erkennen dat ze geen zin had in de blokken maar liever met de auto speelde en dat tegen haar zeggen)

Ik had bijv. het volgende kunnen doen:
De blokken opruimen en met haar autootje verder kunnen gaan omdat dit haar initiatief is en vertellen: Goh wat een mooie auto mag mama er ook mee spelen, ik zie dat je liever met de auto speelt dan met de blokken.

Nina pakt de speelgoedtelefoon en wilde de pop(die ik gepakt had) ermee laten bellen. Dat lukte niet zo goed ze probeerde twee keer de hoorn tegen het oor te houden van de pop. Dat lukte niet goed: ik had kunnen zeggen goh het lukt niet zo goed zou mama even helpen?
Vervolgens zei ik hallo met oma! Zeg je niks terug?Vervolgens gooide ze de telefoon tegen de muur.
Ik zei niet doen de telefoon gaat zo kapot. En dat je gooit vind ik niet zo lief. Ik had kunnen zeggen: Ik zie dat je boos bent(emotie erkennen)Maar ik wil niet dat je gooit want de telefoon gaat zo stuk.

In principe komt het er op neer dat ik haar zelf meer initiatieven moet laten nemen en daar meer op moet inspelen in plaats van steeds nieuwe activiteiten aan te dragen. Zo krijg ik beter de leiding. Doordat zij steeds nee zei op iedere activiteit die ik met haar wilde doen had zij de regie. Ook moet ik meer haar emoties benoemen wat ik bij haar zie.

Ik had bijvoorbeeld de pop er niet bij kunnen pakken
Dus meer met haar initiatief mee gaan en vervolgens mee geleidelijk naar de activiteit toe wat ik bijvoorbeeld wil doen. Dan zou zij ook sneller meegaan met datgene wat ik wil doen. Als ik het zo goed begrepen heb.

De dertigste gaat ze nog een keer filmen maar dan met Dave erbij. Dus ja afwachten wat daar uit gaat komen… groetjes chantal

Chantal

Gewijzigd door - minis@12move.nl op 16 Jun 2009 16:57:02


#23

Het klinkt alsof ze in dat kwartier film toch de kern eruit hebben kunnen halen. Denk je dat je er iets mee kan? Het klinkt allemaal wel logisch, haha. Maar ja, het is natuurlijk altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker


#24

Ik denk wel dat ik er iets mee kan ja. Het klinkt inderdaad logisch maar nu moet ik het ook in de praktijk brengen. Nou ja, ik zit op de goede weg. Ik ben benieuwd hoe het filmen gaat met mijn vriend erbij. groetjes chantal

Chantal


#25

Precies, het begin is er. En in het begin moet je er natuurlijk heel bewust bij nadenken, bij wat je doet, maar dat zal steeds gewoner worden denk ik. Komt vast goed!

Groetjes!

Lilypie Tweede Ticker


#26

Hoi allemaal
Gister is er weer bij ons gefilmd. Vorige week was eigenlijk de bedoeling maar toen was er niet veel van terecht gekomen omdat ze meer op de gang gestaan had dan bij ons in de woonkamer. Ik strafte haar blijkbaar te kort en was veel te aardig tegen haar voorheen. Nu als ze iets doet wat niet mag: zeuren, schoppen enz. moet ik haar op de gang laten staan totdat ze een positief antwoord geef op de vraag. Bijvoorbeeld Hou je nu op met schreeuwen? Daar moet ze dan ja opzeggen voordat ze binnen mag komen. Ze had het een half uur vol gehouden om alleen te zeggen: mama deur open. Na een half uur zei ze pas ja op mijn vraag. Nu hoef ik maar te dreigen met de gang en dan houd ze al op met het negatieve gedrag. Dus dat is al een positieve ontwikkeling. Mijn vriend verwijst haar nu ook terug naar mij als ik een confrontatie met haar heb. Ik deed mij ook vaak klein maken volgens die vrouw. Zo had Nina de regie in handen omdat ik voorheen de confrontatie niet wilde aangaan om de goede sfeer maar te bewaren. Nu ga ik de confrontatie aan. Het werkt ik ben weer de baas zoals het hoort. Waarom heb ik het ooit zover laten komen vraag ik mij nu echt af? Maar ja ik ben nu op de goede weg. Volgende week komt ze de beelden van gister bespreken met mijn vriend erbij. Eens zien wat eruit komt. Ik moet ook proberen meer gesloten vragen te stellen. Bijvoorbeeld eerst vroeg ik: Wil je van de tafel af gaan? Daardoor gaf ik haar de ruimte om nee te zeggen. Nu zeg ik. Nina , kom van de tafel af. Ik ben blij dat ik handvatten gekregen heb. Het stomme is dat ik deze aanpak diep in mijzelf wel wist en wel bij andere kinderen deed/doe passen ma niet bij mijn eigen dochter. Weet dat dit raar klinkt. Groetjes chantal

Chantal


#27

Hoi,

Ja die adviezen heb ik ook oa gekregen en ja ik wist ze diep van binnen ook wel. Maar je zit er op een gegeven moment zo diep in dat je ze niet meer kan opvragen ofzo. ook probeerde je vrede te bewaren maar dat lukt natuurlijk in onze dochters gevallen niet. Grenzen stellen en die duidelijk afbakenen. dat is het beste divies maar soms heel moeilijk. En je komt ook nog een keer in een diep hoor. Maar je dan weer terugpakken en weer duidelijke grenzen stellen is het weer zo terug.
Ik schreef sommige ook op. Ook bij waneer ik wel of niet en welke straf ik zou kunnen of vanmezelf moeten geven.

succes en groetjes

lon106


#28

fijn hoor dat je de touwtjes weer in handen hebt!
Hebben jullie er toch baat bij gehad!
Ik hou het hier ook kort! ze is op het moment lekker aan het uitproberen.
Gisteren meerder malen op de gang gestaan!
Ook geef ik haar geen keuze! Bijv met koekje: deze of niks niet meer die andere want ik stond soms een half uur met haar voor de kast om een koekje te keizen!
Gisteren heeft ze veel op de gang gestaan en ik had het gevoel dat het haar niks deed! Maar vanmorgen kwam ze uit bed en toen zei ze "mama niet meer boos he?"Ik “nee mama niet meer boos” Toen zei ze “lieke weer lief mama, lieke niet op de gang he?” Dus het was toch bij gebleven van gisteren denk ik! En vandaag was ze zoooo lief!

Tis wat met die kleine draakjes he?

groetjes Gytha


#29

Fijn dat je merkt dat je met een paar tips het allemaal weer beter in de hand hebt hoor. Soms is het gewoon nodig om een buitenstaander om tips te vragen omdat je er dan zelf niet uitkomt.

Nanik staat de laatste tijd ook vaak op de gang hoor.
Ik geef haar ook niet veel ruimte en als ik ze laat kiezen dan bv maar uit 2 dingen anders weten ze gewoon niet wat ze moeten doen is mijn ervaring.

Maar ze kan ook zo boos worden en ik laat ze dan ook pas uit de gang komen als ze zelf heeft gezegd dat ze weer normaal kan doen.

Zondag heeft ze wel meer dan 20min staan krijsen van kwaadheid omdat ze niet haar wc papiertje (met poep eraan brrr) mocht bewaren (whaha als ik het nu opschrijf is het wel erg grappig). Ik gan dan na 3 minuten vragen of het over is en als ze dan nee zegt dan doe ik de deur weer dicht. Na 20 min. zei ze pas dat het over was en wilde ze me een kus en een kroel geven.
Vandaag ook mega lief geweest gelukkig.

Bianca


#30

Fijn dat je weer het gevoel hebt de baas te zijn! Hoe simpel kan het zijn hè?
Maar soms gewoon nodig dat het je even gezegd wordt.

Keep up the good work!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker


#31

whaha Bianca wc papier bewaren. Nee dat zou ik ook niet willen nee. Ik ga nu door hoe ik bezig ben nu en volhouden. Bedankt voor de reacties. groetjes chantal

Chantal