Help mijn zoon wil niet poepen!


#1

Mijn zoon van bijna 3 is in principe zindelijk, hij weet precies wanneer hij moet plassen en poepen en zegt dit ook. Het plassen is geen probleem, dit doet hij keurig op de wc.

Maar owee als hij voelt dat de poep in aantocht is! Hij begint te kreunen en te steunen, gaat rennen of blijft juist liggen, hij doet alles om de poep tegen te houden! Hij zegt ook; ga weg poep! ik wil niet poepen! Er is nog nooit iets gebeurd ofzo waardoor hij dit doet, wij doen er ook niet moeilijk over en dwingen hem tot niets. Zijn sterke wil staat hem gewoon in de weg en dit gaat iedere keer zo, we (en hij ook) worden er stapelgek van! Zelfs een logeerpartijtje bij opa en oma wordt erdoor beinvloed omdat hij niet wil poepen! Hij heeft geen last van verstopping want de poep is gelukkig niet hard, het doet ook geen pijn, het is puur zijn wil die in de weg staat. Soms houd hij het wel 4 dagen op. Alles wat we hem aanbieden wil hij niet, geen luier, geen wc, geen pot, hij wil niet zitten, hij wil gewoon niet poepen! iemand tips???


#2

Onze dochter van bijna drie heeft dit ook. Plaasen gaat prima maar zodra ze moet poepen wil ze per se een luier. Doen we er gewoon geen om dat houd ze het op. Ook niet goed voor dr, dus geven we nu toch telkens een luier als ze er om vraagt. Zelfs een speciaal stickersysteem voor de kakkies, wil niet baten net zoals de belofte voor een ijsje of dergelijke. Zodra die luier om is gaat ze in het uiterste hoekkie van de woonkamer tussen de bank en muur staan om daar dr luier vol te krijgen. Voorlopig laat ik dat maar zo in de hoop dat dit in de zomer ( als ze lekker in dr nakie buiten kan tutten ) vanzelf over gaat.



#3

Poepen is voor kindjes heel moeilijk bij de zindelijkheidstraining.
Maak je er geen zorgen over want het komt vanzelf goed. Dingen beloven en allerlei andere trucjes hebben geen zin, dat legt er alleen maar teveel nadruk op.

Ik heb eens gelezen dat het voor die kleintjes extra moelijk is om op het toilet of op het potje te poepen. Ze durven die poep op de een of andere manier niet los te laten. Het is iets psychisch. Vrijwel elk kindje dat met zindelijkheidstraining bezig is, heeft dat.

De verklaring die erachter zat, weet ik niet meer precies, maar het was in elk geval een hele plausibele verklaring.

Dus niet teveel aandacht aan besteden, want dat werkt alleen maar averechts. Het is dus ook niet de wil van je zoontje die in de weg staat, het valt gewoon echt niet mee voor die kleintjes om op de pot of het toilet te poepen.

Hij zit nu waarschijnlijk in zo’n tussen wal en schip-situatie omdat hij weet dat hij eigenlijk uit de luiers is, maar dat hij wat poepen betreft eigenlijk nog niet toe is aan de pot of het toilet.

Op een gegeven moment zal het er toch uit moeten, dus laat hem dan desnoods zelf bepalen of hij als het echt niet meer te houden is even een luier om wil of dat hij er toch voor wil gaan zitten zoals hij met plassen ook doet. En misschien doet-ie het in een noodgeval wel in zijn broek.

Dus nogmaals, niet teveel aandacht aan besteden want dan duurt het alleen maar langer voordat het wel goed lukt.

Zoek maar eens via Google op zindelijkheid en poepen, mogelijk dat je dan duidelijke verklaringen tegenkomt voor het probleem.

Groetekes, Sje


#4

bedankt voor de reacties, maar Sje, ik weet wat je bedoelt maar ik ben van mening dat dit wel degelijk zijn eigen wil is die in de weg staat. Ik bied hem ook een luier aan, of…als hij die al aan heeft dan weigert hij alsnog. Ik wil er naar toe dat hij om een luier komt vragen als hij moet poepen, ik neem aan dat dat ook wel weer over gaat, maar tot nu toe gaat het hem om het gevoel dat er iets in aantocht is waar hij geen controle over heeft.


#5

Dat “iets niet onder controle hebben” hoort ook bij het probleem rond poepen in de zindelijkheidstraining. Zoals ik al schreef, hij zit even tussen wal en schip. Hij is te trots voor die luier, maar hij voelt zich nog niet helemaal toe aan poepen op het potje of het toilet.

Ik kan me voorstellen dat hij zich even helemaal geen raad weet als hij voelt dat hij moet gaan poepen.

Ik hoop voor je dat hij snel door deze periode heen is, want hij moet er natuurlijk geen lichamelijke klachten als buikpijn/ontstekingen aan over houden.

Alle sterkte en succes met de kleine man.

Groetekes, Sje


#6

Misschien dat het wel wil met een luierbroekje of zo zodat hij dan het idee heeft dat hij een broekje aan heeft. Ik leg inmiddel al lang niet meer de nadruk op het poepen op het potje of de wc. Het speciale lijstje hangt wel nog naast de wc netzoals die voor de plasjes ( stickerlijst ). Ik wacht inderdaad geduldig af, vaak komt ze met mee en krijg ik een applousje voor mijn prestatie ( jee ook leuk om dat te vertellen hahahahaha ). Samen dag dag zwaaien, leuk verhaaltje erbij dat ie gaat zwemmen nu enz, dat was het. Heb zelf zoiets dat het vanzelf wel goedkomt.



#7

Toen Lisa net zindelijk begon te worden wilde ze alleen maar op het potje poepen terwijl ze plassen heel goed op de wc deed.
Wij hebben er geen punt van gemaakt en op een gegeven moment was het over. Nu doet ze gewoon alles op de wc.

Verder weet ik er ook geen kant en klare oplossing voor.
Sterkte ermee.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)
.


#8

Dit soort gedrag had Melanie ook!
Maar gelukkig was daar Tess nog, die dr dan gelijk naar de wc sleepte!

Groetjes Mariska
Mama van Lindsay, Tess, Melanie, Julia, Nathalie & Malin