Verschil tussen groen en blauw


#1

J lijkt dus niet het verschil te zien tussen groen en blauw, ik heb hier nog wel eens een topic geopend over kleurenblindheid, omdat haar papa dat heeft. Ik heb de laatste tijd steeds vaker het idee dat ze het echt niet ziet. Ze kent alle kleuren, dus ook roze en rood, ze kan die nuance wel zien, maar met blauw en groen lukt het haar nog steeds niet, iemand hier kleurenblind? Hoe kan ik er echt achterkomen of dat het is? Wat denken jullie?



#2

Mijn mannetje is kleurenblind voor de overgangskleuren groen en bruin. Als je kleurenblindheid test invoert in google en dan op afbeeldingen zie je veel plaatjes van een figuur wat bestaat uit gekleurde bolletjes en waarin dan in een andere kleur bolletjes een cijfer vormt of een sliert, die test heet Ishiharatest. Dat is de test die het CB hier hanteert om te testen op kleurenblindheid. Heel veel mensen zijn kleurenblind voor bepaalde kleuren, met name mannen. Toen Jessin de cijfers niet herkende, lieten ze hem met een vinger de gekleurde lijn volgen in het figuur. Ook dit lukte niet zoals zou moeten ( zou hij normaal prima moeten kunnen ).
Hahaha hoe dan ook, je kunt er stok-oud mee worden gewoon.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Gewijzigd door - Asje op 15 Jul 2011 09:19:11


#3

Danny is ook kleurenblind, en die haalt groen en blauw ook door elkaar. Net als rood en roze, oranje en bruin, bepaalde kleuren grijs en paars/blauw… Heel iritant als je triviant speelt Hij leest me steeds de verkeerde vragen voor

Ik weet wel dat het erfelijk kan zijn, maar ik heb nog niet aan Joey gemekrt dat hij er moeite mee heeft, die kent alle kleuren. Hoe je er achter kunt komen… Ik denk door te blijven oefenen, en als ze telkens de zelfde kleuren met elkaar verward, dan zou ze toch wel kleurenblind kunnen zijn…

Groetjes Anouk



#4

@ Asje ja van mannen wist ik het, vrouwen schijnt niet zo veel voor te komen, maar elke keer als J groen ziet zegt ze blauw, en blauw is ook blauw!

@ mama snoekie, ja ik dacht dus ook dat met die overgangs kleuren, maar met roze en rood, geel en wit etc ziet ze dan weer wel, het is echt alleen groen en blauw!
(even off topic, hoe is het met jou en Danny?)



#5

nou het grappige is dat mijn manneke deze kleurtjes dus onwijs veel gebruikt om te kleuren. Maar hij pakt dan natuurlijk afzonderlijk een groene of een bruine stift. Hij kan ook zeggen wat bruin is en wat groen, maar zitten die 2 kleuren bij elkaar in een plaatje zou hij er moeite mee hebben. Whahaha gezien zijn kleurplaten is dat gek, maar wellicht komt dat omdat hij de kleur stift afzonderlijk uitkiest dus. Ik ben bij de test geweest nl en stond stom verbaasd te kijken hoe mijn manneke een oefening niet goed kon maken waarvan ik zeker wist dat hij die had moeten kunnen ( lijntje volgen ). In principe kan hij dat lijntje volgen, maar niet als het een groen lijntje in een bruin vlak zou zijn.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#6

Danny kan de kleuren naast elkaar wel onderscheiden, maar weet dan alleen niet te vertellen welke kleur het is, dus wel verschil, maar niet benoemen. En als hij zo’n kleur alleen ziet kan hij ook niet zeggen of het nou bruin of groen is

@Malawimamajada
Goed!!! We wonen nog niet weer samen en dat wil ik ook nog even niet officieel, maar we zijn wel weer bijna altijd samen, en met regelmatig een goed gesprek, en duidelijke afspraken gaat dit heel goed! Een wereld van verschil met ‘‘vroeger’’ en veeeeel leuker! Ook met de kinderen erbij gaat het super, ze genieten meer van elkaar dan ze ooit hebben gedaan Je weet pas wat je mist als je het kwijt bent hè In zijn geval dan, hij heeft spijt! Hij ziet zijn fouten in en weet niet wat hem bezielde! Nou ja, een uitvlucht, en die was ook wel begrijpelijk Het was niet leuk en vergeven is moeilijk, maar het is wel goed geweest om nader tot elkaar te komen en allebei in te zien waar het fout ging, zodat het nu alleen maar beter zal gaan

Groetjes Anouk



#7

Nou dat is ook gek ja, ik ga toch eens spelenderwijs met d’r checken, niet dat ik er iets aan kan doen, maar goed dan weten we het teminste, dan kunnen wij ons daarop instellen iig,



#8

Hier doen ze er verder ook niks aan joh. Wat zou je er ook aan moeten doen ? Maar het is wel handig dat men dit bv op school ed even weet.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#9

Trouwens de test werd hier vorig jaar pas gedaan, op 5 jarige leeftijd dus. Hou er even rekening mee dat het wellicht te vroeg is om je meissie erop te testen, ook het omgevings-licht schijnt van belang te zijn.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#10

@ Anouk,
Vergeven is moeilijk maar lukt je wel, is mij ook gelukt, vergeten is wat anders, en dat moet je dan ook nooit doen!

@ Asje, juist ja, idd vooral met school dacht ik aan, want de juf kan wel doorhameren dat ze met groen iets moet kleuren etc, maar ja dan zou wel fijn zijn als daar dan rekening mee word gehouden. Ik ga gewoon even kijken of er iemand hier is die kan testen, en dan zien wel wel!



#11

Komt ook wel goed ja, gelukkig kan ik het enigzins begrijpen, dat maakt het wat makkelijker Maar vergeten inderdaat nooit!

Groetjes Anouk



#12

Ik weet niet beter dan dat een vrouw alleen kleurenblind kan zijn als zowel de moeder als de vader kleurenblind is. Dus als jij zelf niet kleurenblind bent, dan lijkt me stug dat Jada kleurenblind is.

Er zijn kleurenblindheid-tests op internet. Zoek maar eens op de woorden kleurenblind en test, dan krijg je verschillende zoekresultaten waar je mogelijk wat aan hebt.

Groetekes, Sje


#13

@ Sje ik heb het niet, ik ben al aan het googlen, nu ben ik weg geinteresseerd in hoe het dan komt dat bij meiden de ouders beide kleurenblind moeten zijn en bij de jongens dan niet, ik dacht zelf dat je als vrouw over het recessive gen kan beschikken en je dat dan wel door kan geven terwijl je het zelf niet hebt, het zit namelijk wel in de mannelijke lijn binnen mijn familie (ik heb geen broers, maar mijn ooms en neefjes hebben het ook) Ik ga het een even goed uitzoeken!



#14

Als je als vrouw alleen drager bent van dat gen, dan kun je het wel doorgeven aan je kinderen, maar hoef je het zelf dus niet te hebben.

Groetjes Anouk



#15

Ja dat las ik net ook ja, tja even afwachten dus!



#16

Bij Erik twijfel ik ook; hij kan groen en rood niet goed uit elkaar houden. En blauw is soms ook moeilijk. We wachten het af; pas vanaf een jaar of vier/vijf testen ze hier (meestal op school).

Groetjes,
M


#17

Groen en rood? Kan dat dan ja? Want danny beweerd altijd dat hij ECHT niet kan zien of het lampje van de batterij-oplader rood of groen brand… Ik word dan altijd boos, omdat ik dat onbegrijpelijk vind, dat zijn zulke verschillende keluren! Oeps… dan stelt hij zich dus niet aan misschien… hahaha

Groetjes Anouk



#18

hahahah Anouk, nee aanstellen doet hij zich vast niet nee! hahahah ik lach me kapot!



#19
quote:
Groen en rood? Kan dat dan ja? Want danny beweerd altijd dat hij ECHT niet kan zien of het lampje van de batterij-oplader rood of groen brand... Ik word dan altijd boos, omdat ik dat onbegrijpelijk vind, dat zijn zulke verschillende keluren! Oeps... dan stelt hij zich dus niet aan misschien... hahaha

Groetjes Anouk



Ja, groen en rood niet uit elkaar kunnen houden is ook een vorm van kleurenblindheid. Zielige Danny

Groetjes,
M


#20
quote:
Ja, groen en rood niet uit elkaar kunnen houden is ook een vorm van kleurenblindheid. Zielige Danny

Groetjes,
M


Als hij maar goed in de gaten houd welk lampje groen en welke rood is
bij een verkeerslicht…

M.