Hallo allemaal.
Mijn dochter Iris (9 maand),had na de vakantie een wondje op haar bil dat steeds groter werd.De huisarts constateerde dat ze krentenbaard,een bacteriele huidinfectie,had.Ze heeft daarvoor antibacteriele zalf gekregen maar dat hiel niet zo goed en toen heeft ze een antibioticadrankje gehad.Sinds vorige week is het bij haar helemaal over.Maar nu zag ik dat Niels het ook heeft.(3 plekjes).Heeft iemand ervaring met deze ziekte? En tips om de besmetting tegen te gaan?
Alvast bedankt.
Groetjes Eljada
Krentenbaard
Impetigo ook wel krentenbaard genoemd is een oppervlakkige infectie van de huid veroorzaakt door bacteriën en is zeer besmettelijk. De huid kan van tevoren heel zijn of kapot gekrabd door eczeem of een muggenbult. De infectie zit meestal in het gezicht rond de neus of mond, maar kan zich ook op andere plaatsen voordoen. De aandoening begint met een blaasje, dat openbarst en waarop een honinggele korst ontstaat. De plekken breiden zich uit, zodat het lijkt alsof het kind een baard van krenten heeft.
Hoe krijg je het?
Het vocht uit de blaasjes is zeer besmettelijk totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Besmetting vindt plaats via geïnfecteerde handen of het kind kan zichzelf herinfecteren door aan de plekken te krabben. Vooral kinderen zijn gevoelig voor deze infectie, omdat hun weerstand nog niet zo goed is als die van een volwassene. Een slechte hygiëne kan ook een rol spelen.
De bacterie kan zich ook verspreiden via kleine, in de lucht zwevende vochtdruppeltjes uit de neus en de mond van het kind.
Hoe vaak komt het voor?
Impetigo komt vooral voor bij kinderen.
Wat doe je eraan?
Bij preventie gaat het erom dat bij een ziektegeval de verdere verspreiding wordt voorkomen.
Wat kun je in een kinderdagverblijf/school doen?
Als u een kind met impetigo in de groep heeft, dient u besmetting van andere kinderen te voorkomen door:
het kind via de opvoeders naar de huisarts te sturen voor behandelingde wond bij kinderen met krentenbaard moet worden afgedekt. Er is geen reden om kinderen thuis te houden, ook als de wond niet kan worden afgedekt. Andere gezonde kinderen kunnen namelijk drager van dezelfde bacterie zijn zonder ziek te woren en de bacterie verspreiden. Het is daarom zinloos zieke kinderen van school of kindercentrum te weren extra goed te letten op de handhygiëne voor het kind een eigen handdoek te gebruiken het kind niet aan de plekken te laten krabben
na huidcontact de handen goed te wassen.
Wat kun je als ouder doen?
Als u thuis een kind met impetigo heeft, dient er extra aandacht te zijn voor persoonlijke hygiëne (handen wassen, nagels kortgeknipt houden, krabben vermijden).
Waarschuw eventueel de school of het kindercentrum van uw kind.
ik ben niet zo slim maar ff opgezocht
Tries
Liefs Tries
Hoi Tries.
Ah,wat hartstikke lief van je.Zon heel verhaal voor me te typen!Maar ik ben er wel blij mee.Hoe heb je het opgezocht?
Gelukkig lijken ze er nu allebei vanaf te zijn,maar ik blijf wel goed opletten nu.En ik zet mijn kinderen noooooooit meer in zon box bij het zwembad(ik denk dat ze het daarvan heeft namelijk).
En nu toch ook maar eens twee keer per jaar de badkamer schoonmaken in plaats van 1 keer!
groetjes Eljada.