Obstipatie


#1

Hallo,
ik heb hier al eerder een vraag gesteld over de sab simplex, maar hebben jullie tips wat te doen bij obstipatie bij een baby van 3 maand en ook nog es te vroeg geboren???Hij poept soms een dag of vijf niet en normaal gesproken heeft hij al last van krampjes, maar dan is het helemaal huilen geblazen.
Bij het cb zeggen ze het is sneu maar niet ernstig. en daar kun je het mee doen!
Dus hebben jullie tips of ervaring hiermee laat het me asjeblieft weten.
Ps we hebben op aanraden van wederom het consultatiebureau de OMNEO gekocht maar deze doet bij Tygo niet wat de verpakking beloofd!

Liefs, Sas

Gewijzigd door - Saskieja op 04 Sep 2008 19:27:27


#2

Jammer dat-ie niet een maandje ouder is anders kon je met de fruithap heel wat laxerends voor mekaar krijgen.

Er wordt ook weleens geadviseerd om een lepeltje olie in de flesvoeding te doen, maar dat is achterhaald. Bijna alle olie blijft aan de binnenkant van de fles zitten dus je houdt er alleen maar vieze flessen aan over.

Zorg in elk geval dat je hem zodra hij pap mag hebben (vanaf 4 maanden) GEEN rijstebloem geeft. Dat heeft een stoppende werking.

Enige tip die ik heb (uit ervaring van een vriendin) is die Omneo, maar dat doet niks bij je zoontje schrijf je al.

Babymassage kan ook nog een oplossing zijn. Krijg je massagetips voor de buik zodat de darmpjes gestimuleerd worden.

Groetekes, Sje


#3

Hoi
Heb dit ook gehad met mijn dochter die obstipatie. Was destijds vaak naar het ziekenhuis geweest omdat ze alweer niet gepoept had. Ik wist dat het niet goed was maar als het haar echt niet lukte deed ik haaar een klisma toedienen en dan was ze het kwijt. Heb ik in totaal 2 x toe moeten dienen. OOk als het niet lukte probeerde ik met de thermometer (mag je ook niet te vaak doen)Een arts gaf me ook een tip om sla of ollijfolie een theelepel te geven. Alleen weet ik niet meer welke van de twee olieën het was zou je misschien even kunnen navragen. En inderdaad buikje masseren ik deed altijd bewegingen maken met de klok mee. Kon ook voelen in de buik waar de opstopping zat(daar was het wat harder. Veel fietsbewegingen maken met haar beentjes wilde ook wel eens helpen. Ik vond die toen een vermoeide periode zo soms machteloos toekijken. Het gaat naq verloop van tijd vanzelf over wanneer de darmpjes zich nog beter ontwikkelen. Het komt echt goed! Sterkte ermee groetjes chantal

Chantal


#4

Hoi,

10 tot 20cc extra water toevoegen werkt ook. Geen leidingwater gebruiken maar bijv. bar-le-duc wil ook wel helpen. Is iets zachter.
Onze dochter had ook niks aan Omneo, werd alleen maar harder. nu weer de gewone voeding en het gaat goed. Vsm heeft druppeltjes voor zachtere ontlasting, had bij ons niet het idee dat het hielp, maar ieder kindje is anders.

Is idd zielig om te zien, maar je kan er vrij weinig aan doen. het zijn echt die darmpjes die moeten volgroeien.


#5

hier ook toen lieke zo jong was last van obstipatie!
wij gingen van friso normaal over op frisocomfort en werkte prima!
Geen last meer van gehad!
buikmassage en een warm bad doen ook wonderen.

groetjes Gytha


#6

Inderdaad dat hebben wij toen ook gedaan na overleg met ha en cb van friso normaal naar friso comfort. Daarna ging het ook inderdaad wat gytha zegt stukken beter. groetjes chantal

Chantal


#7

Damian had het ook op die leeftijd en ondanks dat het wat te vroeg was werd er geadviseerd om hem een heel klein beetje appelmoes te geven en ik moet zeggen dat de dag erna alles eruit kwam… (desnoods op de speen doen als het van een lepetje niet lukt)

[img]http://m1.lilypie.com/HGY6p2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />


#8

Mijn dochter (4) had als baby heel veel last van obstipatie. Het is erg zielig voor die kleintjes. Ze kreeg met 8 weken al via de kinderarts lactulose voorgeschreven. Dat is een vrij onschuldig middeltje dat de ontlasting zachter maakt en goed kan werken. Ik zou via je huisarts bespreken of je dat eventueel aan je baby mag geven als de obstipatieklachten blijven aanhouden. Er zijn meer middelen maar dat weet je huisarts wel.
Ook goed in de gaten houden als de obstipatie blijft of het niet een koemelkallergie kan zijn. Dat bleek bij onze dochter de oorzaak.
Groetjes,

Maria


#9

Nog een aanvulling. Mijn dochter is ook te vroeg geboren (maand) en we had ook veel krampjes (huilde de hele dag is eigenlijk een beter omschrijving …). We hebben verschillende voedingen geprobeerd en niets hielp. Uiteindelijk na ruim 4 maanden hebben we de koemelkvrije voeding getest en dat was dus de oplossing bij ons. De ergste verstopping verdween en het vele huilen ook. Wel bleven we lactulose geven want de darmen werkten ook daarna niet helemaal optimaal. Ons is destijds gezegd dat de gewone krampjes moeten afnemen na 3 maanden. Dat gebeurde bij ons niet, het werd steeds erger.
Groetjes,
Maria


#10

Hoi,

Mischien werkt kidival van vsm wel. Ik hoor er heel veel positieve dingen over. Verder kan je evt. inderdaad overleggen met de ha voor een lactuosestroop.
En die reactie van het cb vind ik belachelijk. “Jammer, zielig maar het zei zo”

Nou ik heb een dochter en die heeft al sinds dat ze met zes maanden vast ging eten obstipatie en dat is helemaal niet goed voor de darmen ze worden er lui van. Mijn dochter heeft sinds dien ook lactuose gekregen alleen hielp dat niet het waarom hierover moet je even lezen bij het mama forum. Nu krijgt ze movicolon en een paar andere medicijnen.

Maargoed mijn tips: eerst kidival proberen helpt dit niet dan even naar ha overleg voor lactuosestroop.

groetjes

lon106


#11

hoi hoi…

oh zo zielig als je kleine lijfjes zie die er dan al zo’n moeite mee hebben. mijn zoontje heeft er ook heel veel last van gehad, soms dagen achter elkaar niks en dan een dag heel veel zodat hij verschillende keren in badje moet…

ik was bij osteopaat geweest ivm heel veel huilen en die zij dat hij ook last moest hebben van zijn krampjes. zij heeft toen een middel voorgeschreven (ABC dophilus) dit natuurlijk en daarom ook niet bij een gewone drogist te halen maar bij een forum huis (met natuurlijke kruiden etc.) ben het die dag gelijk wezen halen (kost iets van 25 euro) maar is echt een wondermiddel… en helpt heb bij je kindje dan doet het geld er ook niet toe!!

misschien ideetje voor je? sterkte!


#12

Hoi hoi,

Quinty had ook last van obstipatie, veel krampjes en scheetjes laten. Echt tot huilends toe Dat is begonnen toen ze met 2 en een halve maand van borstvoeding over ging op flesvoeding. Op advies van het Bureau, op Omneo overgestapt. Dit werkte averechts en ze kreeg zelfs bloed en slijm in haar ontlasting! Ik kreeg (voordat ze bloed en slijn in de ontlasting had) ook tegenstrijdige adviezen op het bureau. Volgens de 1 moest ik Omneo + 1 schep gewone voeding geven en vervolgens kreeg ik bij het volgende consult van de ander te horen, dat het raar was dat ik een schep gewone voeding erbij gaf. Waarom of ik dat deed, zucht…
Omdat ik het gesol met ons kind beu was, hebben we ons laten doorverwijzen naar een kinderarts.
De kinderarts heeft haar onderzocht en heeft Nutramigen voorgeschreven. Na 3 luiers was het over met het bloed en slijm en sindsdien (afkloppen) heeft ze zeker 2 poepluiers per dag. In haar bloed hebben ze geen koemelkallergie gevonden, maar volgens de arts kan ze hier wel een intollerantie voor hebben. Dat kan ook deze klachten geven.
Laat je niet zo maar afschepen op het bureau, met “het hoort erbij en kan geen kwaad”! Ga op je gevoel af en laat je densnoods doorverwijzen. Ik ben echt niet iemand dat meteen naar het ziekenhuis rent, maar met zo’n kleintje kun je niet voorzichtig genoeg zijn! Ik zeg niet dat jullie kindje ook een allergie/intollerantie heeft, mar als ze het kunnen uitsluiten, ben je mischien gerustgesteld In ieder geval veel succes!


#13

Wij hebben onze Robin een tijdje comfort voeding gegeven. Hier zit johannesbroodpitmeel in. Dat werkt laxerend en zorgt dat de baby’s minder spugen. Omdat wij dit Robin gaven omdat hij zo hongerig was, is de melk wat dikker en dus wordt het langzamer uit zijn maagje verteerd, kreeg hij er juist diarree van. Echte spuitluiers!!
Nu krijgt hij Rijstebloem in zijn nachtflesje, 24:00 uur, en dat werkt heel goed. Rijstebloem werkt overigens stoppend dus dat zou ik als ik jou was niet gebruiken.

Wellicht is het iets om dat Johannesbroodpitmeel te geven. De comfortvoedingen hebben die dus hoef je ook niet appart te mengen. Het lijkt mij echt zielig als hij z’n drolletjes slecht kwijt kan. Ik kan het weten want bij mij is het soms ook een hel, hihi.

Groetjes Jessica

Gewijzigd door - Miep-Stein op 17 Sep 2008 18:37:07


#14

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie tips!!!
Echt helemaal super. Geeft zo’n fijn gevoel dat je weet
dat je er niet alleen voor staat en dat je niet de enige bent!!
Ik geef Tygo momenteel similac gecombineerd met 1,5 schepje Nutriton.
En meneertje heeft elke dag een vieze luier Met zijn krampjes gaat het door de sab simplex ook een heel stuk beter, Hij huilt een heel stuk minder en begint steeds meer te lachen. Wat een verademing is dit(maar laten we eerlijk zijn , we zijn er nog niet hoor, maar we gaan de goede kant op!!)

Liefs, Sas


#15
  • similac gecombineerd met 1,5 schepje Nutriton. -

hoi hoi…

hier is het sinds kort ook drama… nu las ik dit bij jouw… wat is similac en nutriton? waar kan je dit halen? mag je dit op eigen gelegenheid gaan doen of na overleg met cb of huisarts?

groetjes


#16

Hoi hoi

Similac is een merk flesvoeding (in blik) en nutriton is het merk van Nutricia voor johannesbroodpitmeel.
Ik zou evt. gebruik wel even overleggen met het cb of ha ja.

Overigens, ik heb altijd (nou ja, na verloop van tijd) Nutrilon Hypo Allergeen gegeven, en ook daarvan wordt de ontlasting zachter. Dit komt op 't zelfde neer als de Comfort-voedingen van andere merken. De melk is wat fijner versnipperd in Hypo-allergeen/Comfort, dan in de Standaard voeding, dus makkelijker te verwerken.


#17

hoi…

ik ben op aanraden van het cb en de nutricia service lijn juist overgestapt naar omneo van nutrilon omdat dat beter schijnt te zijn voor krampjes e.d. dan de hypoalergeen???


#18

Ja in omneo schijnt meer lactose te zitten. Laat jens nou lactose intolerantie hebben… dus die had dat helemaal niet kunnen verwerken en nóg meer buikpijn gehad.
Ik weet verder niet hoe de vork in de steel zit met Omneo, maar weet wel dat hypo-allergeen lichter verteerbaar is (dan Standaard) omdat de eiwitten e.d. van de melk fijner zijn ‘versnipperd’ als 't ware.


#19

die nutriton waar kan je die kopen? ben bij supermarkt geweest maar… kon het niet vinden … is het grote bus of potje? waar moet ik het zoeken?

alvast bedankt allemaal voor het meedenken!!


#20

Hoihoi mini boy,
Wij hebben Nutriton gekocht bij de DA drogist, maar is ook te krijgen bij de ETOS
Zit in een oranje pakje, het lijkt heel weinig, maar je doet er heeeeeeel lang mee!
Succes!!!

Sas