Audiologisch Centrum


#1

Nou, Stephan moet woensdag al naar het Audiologisch centrum in Zwolle.
Is toch wel sneller dan ik verwacht had.
Het onderzoek zelf schijnt een uur te duren en daarna krijg je gesprekken over hoe de testen gegaan zijn, wat hun conclusie is etc. Met dus een logopediste, psychologe etc.
Moest nu al een heel vragen-formulier invullen over Stephan. Echt van alles en nog wat. Of er slechthorendheid in de familie voorkomt (nee dus, hooguit “oostindische doofheid” haha!) en of er spraak-problemen in de familie voorkomen (ja dus).En nog véél meer vragen!

Ben heel erg benieuwd hoe het gaat woensdag en vooral wat de uitslag is!!!
Half 12 moeten we er zijn.

Groetjes, Bianca


#2

Hoi Biep.
Sorry hoor maar volgens mij heb ik wat gemist.Was Stephan doof dan?Ik weet niet waarom je re naar toe moet.Waar kan ik het verhaal vinden?
Groetjes Eljada.


#3

suc6 is een hele wandeling die dag de ene kamer in dan hup naar het volgende dylan heb het ook gehad en daar bleek gelukkig niets mee te zijn

sterkte en laat je het snel weten

groetjes bianca


#4

Hoi Eljada,

Ja, je kan het terug vinden hoor!
Bij 1 tot 4 jaar en het heet: "Stephan naar consultatiebureau geweest. Doorverwezen"
Daar staat het hele verhaal.
Enne…ik heb niet het idee dat hij doof is!

Groetjes, Bianca


#5

Sterkte! Enne, laat je niet gek maken

Groetjes Mim


#6

Haha, gek krijgen ze me niet zo makkelijk hoor, ben ik namelijk al
Maar ik ben toch wel erg benieuwd wat er nou uit komt, uit die testen!

Groetjes, Bianca


#7

Hoi Armanda,

Volgens mij gaan ze niet alleen zijn gehoor testen maar kijken ze ook naar zijn spraak enzo. Er staat in de brief dat er een logopediste bij is.
En op de vragenlijst die we nu al moesten invullen stond ook de vraag of er spraak-problemen in de familie voorkomen. Aangezien Stephan’s halfbroer een spraak-probleem heeft (dispraxie) denk ik dat ze daar misschien extra op letten. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Er stond in ieder geval in dat ze ook naar zijn spraak zouden kijken.
We zien wel.
Erg uitgebreide informatie krijg je van te voren helaas niet.

Wel fijn dat jouw zoontje nu zo goed praat zeg! Zou ik ook trots op zijn hoor! Maar bij hem had het een andere oorzaak dan bij Stephan. Stephan heeft namelijk géén vocht achter zijn oren o.i.d. en dat had Sylvan wel hè? Dat was toch de oorzaak? Dat hij niet goed hoorde enzo?

Groetjes, Bianca

P.S. moesten jullie met Sylvan niet éérst naar de KNO-arts i.p.v. naar het Audiologisch Centrum? Lijkt me een logische volgorde want als een kind vocht achter zijn oren heeft verklaart dat natuurlijk al het één en ander…
Daarom moest Stephan ook eerst naar de KNO-arts. Om uit te sluiten dat hij misschien niet goed hoorde i.v.m. vocht of dat hij door zijn amandelen niet goed kon praten.

Gewijzigd door - Bieb op 11 Oct 2003 10:25:52

Gewijzigd door - Bieb op 11 Oct 2003 10:33:11


#8

Ja, bij ons heeft de KNO-arts ook de verwijsbrief gegeven.
Ik denk dat iedere situatie anders is.
En dat daarom ook elke test anders is.
Bij Stephan is er geen sprake van buisjes etc.
Eigenllijk is er tot nu toe verder niks te ontdekken aan hem.
Vandaar dat we naar dat centrum moeten.
Ik ben er wel blij om want hij praat echt héél weinig (woordjes)en hij vind het zelf nu volgens mij ook wat minder leuk worden.

Groetjes, Bianca


#9

heel veel succes!!!
we hopen dat alles meevalt!!
sommige kindjes gaan laat praten, maar dan ineens in hele zinnen, dat zijn kindjes die graag in een keer alles goed willen doen, en dus wachten tot ze zeker weten dat ze goedkunnen praten voordat ze daarmee beginnen
wei weet is dat het geval?
groetjes
yvonne,melani en djanira


#10

Nog één dagje en dan weten we het hopelijk!
Hij probeert trouwens heel erg om te praten hoor, vooral de laatste paar weken. Maar het lukt hem gewoon niet.
We horen het wel morgen!

Groetjes, Bianca


#11

Nou, pffff…moest eerst hele familie tien keer hetzelfde verhaal uitleggen, haha!! Nou ja, dat weet je. En het is toch leuk dat iedereen zo belangstellend is!

Ze deden dus eerst een gehoortest. Die deed hij prima! Ze hebben ook nog gemeten of er vocht achter zijn trommelvlies zit, maar dat is niet het geval.
Conclusie: zijn gehoor is prima, daar ligt het niet aan!
De volgende stap was een onderzoek naar zijn taalbegrip (begrijpt hij wat je zegt, kent hij de woorden etc.)
Werd heel leuk spelenderwijs gedaan allemaal.
Ook die test heeft hij prima volbracht.
Ze was echt heel teverden over de testen.
Hij begrijpt hartstikke goed wat je zegt en hoe alles heet enzo!
Dus…het ligt NIET aan zijn gehoor en ook NIET aan het taalbegrip dat hij zo weinig praat.
Maar waar ligt het dan wel aan??
We moeten nu dus naar een logopediste (volgens die vrouw liever vandaag dan morgen) en over 3 maanden terug naar het Audiologisch centrum voor controle.
Wat mij eerlijk gezegd wel verontrust is dat ze zei dat het MOGELIJK Dispraxie kan zijn (wat zijn half-broer ook heeft).
Het hoeft niet hoor, er zijn ook andere eventuele oorzaken te bedenken, maar ze zei dat we die mogelijkheid wel in ons achterhoofd moeten houden…Ook omdat hij bijna zijn mond en lippen niet gebruikt. Hij maakt wel klanken maar met zijn mond dicht. Hij brabbeld bijv. niet in een eigen taaltje ofzo.
Nou ja, ik probeer maar niet al teveel op de zaken vooruit te lopen (wel moeilijk hoor!) en a.s. dinsdag kunnen we al bij de logopediste terecht.
Wie weet kan zij ons al wat meer vertellen.
Oja, het onderzoek heeft in totaal iets meer dan een uur geduurd.

Groetjes, Bieb (die het ff gehad heeft)

P.S. busreis ging goed. Duurde alleen een uur i.p.v. 3 kwartier. Nou ja, we hebben het overleefd hoor!

P.S. ik had nog gevraagd aan haar of ik mij nou terecht of onterecht zorgen maak over zijn spraak (omdat veel mensen zeggen: ach, die van mij kletste ook pas heel laat. Of: ach, die zegt straks hele zinnen)wat ook heel goed mogelijk zou zijn natuurlijk.
Maar zij zei dat ik me wél terecht zorgen maak omdat hij nu al 3 woord zinnetjes hoort te maken en wel al heel veel begrijpt etc.

Gewijzigd door - Bieb op 15 Oct 2003 20:34:48

Gewijzigd door - Bieb op 15 Oct 2003 20:38:03

Gewijzigd door - Bieb op 15 Oct 2003 20:38:46


#12

Hoi Armanda,

Nee, ze heeft geen score gegeven. Ze zei gewoon dat hij dat uitstekend gedaan had.
Maar hoe sta je nou tegenover het feit dat hij naar een logopediste moet?

Groetjes, Bianca


#13

pfff ze verwachten inderdaad veel van zo’n kind succes dames


#14

Hoi Armanda,

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat je echt de “verkeerde” deskundigen bent tegengekomen als ik het zo hoor.

Bij Stephan gaat het volgens mij namelijk wél in een normale volgorde: eerst een gehoortest, dan een test i.v.m. taalbegrip en aangezien dat goed was naar de logopediste.
Dit omdat hij gewoon absoluut achterloopt met praten. Daar is geen twijfel over mogelijk.
En Stephan werd vandaag niet nerveus ofzo van die testen. Ik had juist het idee dat hij het een leuke uitdaging ofzo vond!
Ik vind het persoonlijk dus wel noodzakelijk om naar een logopediste te gaan.
Ook omdat ik niet wil dat hij straks op school “problemen” krijgt omdat hij niet praat en omdat ik natuurlijk toch die Dispraxie in mijn achterhoofd heb.
En misschien nog wel het belangrijkste: mijn GEVOEL zegt gewoon dat we naar die logopediste moeten gaan.
Ik wil wel eens van HAAR horen wat ze er van vind en hoe zij erover denkt.

Groetjes, Bieb


#15

Ja, dat van jou is gewoon een heel ander verhaal. Dat kan je eigenlijk niet vergelijken met dat van Stephan.

Ik begrijp dat je geen vertrouwen meer hebt in deskundigen en bevooroordeeld bent, maar er zitten natuurlijk ook nog gewoon GOEDE deskundigen tussen (gelukkig!)

Bij Stephan gaat het tot nu toe in een “normale” volgorde (de testen enzo) en bij de logopediste zien we wel weer verder. Het zou toch fijn zijn als hij op een gegeven moment gaat praten, toch!

Groetjes, Bianca


#16

hoi hoi
nou gelukkig dat zijn oren goed zijn
maar hopelijk heeft hij geen displaxie?(goed geschreven???)
dus toch weer afwachten he???das wel vervelend.
ik hoop dat het allemaal wel mee blijkt te vallen hoor!!!
hoe oud is je mannetje precies?
me zwagertje van 5 praat nu nog nietgoed .
groetjes
yvonne,melani en djanira


#17

Hoi Yvonne,

Stephan is nu 2 jaar en 4 maanden en zegt de woordjes: pappa, mamma, opa, oma, bah.
Beetje errug weinig dus. Hij maakt ook geen twee woord zinnetjes ofzo.
Verder maakt hij wel veel geluid (tonen en klanken) maar met zijn mond dicht voornamelijk.
We wachten maar af wat de logopediste er van zegt dinsdag.
Ben wel weer benieuwd natuurlijk!

Wat me eerlijk gezegd wel een beetje irriteerd is dat naar mijn idee een boel mensen het “aan de kant vegen” zo van: oooh, die van mij praatte ook pas laat, of dat soort dingen (ik bedoel trouwens NIET wat jij net schreef hoor!!)
Volgens het audiologisch centrum is het wel degelijk nodig om naar logopedie te gaan omdat het voor Stephan ook steeds vervelender begint te worden dat hij niet kan zeggen wat hij wil.

Dus eh…iedereen denkt maar wat ie wil hoor.
Voor ons is het het belangrijkste dat Stephan zich straks normaal kan uiten d.m.v. woorden.
ZIJN welzijn staat voorop!

Groetjes, Bianca

P.S. ik geloof dat dat laatste een beetje fanatiek over kwam. Sorry!!! Niet persoonlijk tegen jou bedoeld hoor!
Groetjes, Bianca


#18

ik zou me ook zorgen maken hoor, je wilt toch zekerheid!
en wat me zwagertje betrefd, volgens mij zou die ook naar logopedie ofzo moeten maarja het boeit zijn ouders kennelijk niets.
de school heft al aangegeven dat ie enorm achterloopt voor zijn leeftijd (kan ook niet
verder tellen dan 5)
en dat ie naar speciaal onderwijs zou moeten, maar me schoonmoeder zegt onzin hij kan het wel. ze doen geowon hun best niet.
nu heb ik vaak zat met hem geprobeert te tellen enzo en hij kan het ECHT niet, maar zijn ouders willen dat gewoon niet zien,
niet goed voor het kind lijkt me?
ik vind het dus juist erg goed van je dat je hulp hebt gezicht of hoe zeg je dat, want wie weet is het wel iets ergs, je weet maar nooit. ik heb ook altijd zoiets van ik bel liever een keer te vaak naar de dokter ofzo als het de kids betrefd dan een keer te laat… dus ik begrijp je wel hoor
groetjes
yvonne,melani en djanira


#19

Blij dat je het begrijpt!
Ik ben heus geen overbezorgde moeder ofzo en ben aardig nuchter ingesteld, maar ik ga inderdaad liever een keer te vaak naar de dokter dan een keer te weinig.
Heb ik al 1 keer meegemaakt. Toen bleek dat ik het bij het rechte eind had en Stephan dus al een week met een fikse oor-ontsteking liep (wat ik zelf al vermoedde maar wat afgedaan werd met: kijk het nog maar even aan, bla,bla,bla).

En nu wil ik gewoon weten waarom hij zo achterloopt met praten.
En als het iets onschuldigs blijkt te zijn: GRAAG !
Maar dan hebben we in ieder geval het zekere voor het onzekere genomen.
En feit blijft dat het toch wel prettig is als hij meer en beter kan duidelijk maken wat hij bedoeld.
Want dat begint nu steeds vervelender te worden.
Hij wil zoveel zeggen maar kan het niet.En ik begrijp hem dan helaas niet altijd.

Groetjes, Bianca

P.S. wat jammer voor jouw zwagertje dat zijn ouders het niet serieus nemen! Maar ja, wie weet WETEN zijn ouders het wel, maar willen ze er gewoon niet aan…dat heb ik eens eerder gemerkt bij iemand.
Niet iedereen wil weten dat zijn/haar kind iets “mankeert”.

Gewijzigd door - Bieb op 17 Oct 2003 10:33:10


#20

Nou, hè hè!!
EINDELIJK heeft de logopediste dan het verslag(je) gekregen van de bevindingen van het Audiologisch Centrum.
Heb een kopie meegekregen van haar (ze sturen die brief overal naar toe, behalve naar de ouders zelf??? Beetje raar…)

Ik zal een klein stukje uit de brief citeren:
"Hier hoorden wij geen woordjes of zinnen. Opvallend was dat Stephan wel imiteert maar hierbij zijn mond niet beweegt, waarbij alleen de intonatie te horen is. Stephan is een vrolijke jongen die goed contact maakt met behulp van gebaren, klank-imitaties en aanwijzen.
Samenvattend: Een ernstige expressieve spraak/taalachterstand met mogelijk dyspractische kenmerken.

En daar kan je het dan mee doen, haha!
Ik vond dat “ernstige” eeen beetje overdreven klinken maar de logopediste zei dat het op dit moment nou eenmaal wél het geval is. Maar dat kan natuurlijk veranderen!
Daarom zit hij ook bij logopedie.
We zien wel hoe het zich verder ontwikkeld.
In ieder geval is zijn gehoor normaal en zijn taalbegrip gewoon prima in orde!

Heb ik nog een vraagje voor Armanda:
Jij had het ooit over de Reynelltest. Dat staat in deze brief ook vermeld. Dat er bij die test (voor taalbegrip dus) uitkwam dat hij (toen) een taalbegrips-quotiënt had van 110. Iets boven het gemiddelde.
Wat had jouw zoontje? Kreeg je daar ook een uitslag van?

Groetjes, Bianca