Zindelijk maar liever poepen in de luier!


#1

Hallo,

Er zullen ongetwijfeld meerdere topics zijn over zindelijkheid. Ikke dus ook maar eentje !
Mijn dochter is 3 jaar en sinds afgelopen zomer plast ze op de wc. Het poepen wil absoluut niet lukken, maare houdt het gelukkig niet op! Ze voelt het aankomen en vraagt dan gewoon om een luier. Dat doen we dus ook gewoon alleen vragen we dan wel af en toe of ze het niet op de wc of het potje wil proberen. Maar nee hoor, omdat ik gewoon niet wil zegt ze dan!
Cadeautjes, stickers niets helpt. Afgelopen kerst was de ontlasting wat zachter en ‘per ongeluk’ kwam er wat mee met een plasje op de wc. Ze schrok ervan en het maakte het niet beter. Ze zei wel, zo nu een klein poepje gedaan, dus ik krijg een cadeautje. Slim is ze wel

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen?

Groetjes,
Nathalie


#2

Hoi

Helaas hier is het andersom Poepen op de pot maar plassen ho maar…
Je hoort het wel vaker hoor gaat ook wel weer over hoop ik hihi.
Ben heel benieuwd naar de tips.
en mss ok een tip voor mij voor het plassen

gr nvh


#3

Hoi Nathalie,

Mijn gouden tip: helemaal niks doen voorlopig! Ze is 3 jaar en het gros van de kindjes van deze leeftijd in deze fase van zindelijkheidstraining heeft moeite met poepen.

Daar zit iets psychologisch achter.

  1. ze vinden het niet fijn dat ze niet de volledige controle hebben
  2. ze hebben het gevoel dat ze een stukje van zichzelf verliezen. Ze weten niet dat poep afval is.

Het verhaal van jouw dochtertje is precies het verhaal van onze oudste dochter. Die vroeg ook voor de poep nog om een luier.

Op een gegeven moment zijn we het wel wat gaan rekken. Dus eerst dagje op de pot proberen en als het dan nog niet gelukt is, krijg je een luier aan.

Uiteindelijk lukte het dan wel soms op de pot.

En op een gegeven moment wilde ze niet eens meer altijd een luier aan voor die poep, maar wilde ze echt op de pot proberen. Het lukte haar alleen niet om het voor elkaar te krijgen. Op een gegeven moment lukte het dan wel, maar dan praten we over 2x per week!

Een dikke maand geleden zei ze weer “Mama ik moet een poep”. Dus ik dacht, ojeetje, daar gaan we weer tot minimaal overmorgen met het geworstel. Nog geen minuut later roept ze vanaf de WC “Mama, hij is er al!!!”.

Van de ene op de andere dag had ze door hoe het moest en sindsdien poept ze gewoon elke dag (soms zelfs 2x per dag) moeiteloos op de WC.

Wat hier mogelijk een beetje geholpen heeft is mijn uitleg over wat poep eigenlijk is en dat het belangrijk is dat het er wel uitkomt.

Ik legde het als volgt uit:
Elke keer als je eet kiest je buikje uit welke hapjes wel goed zijn om jou van te laten groeien en welke hapjes niet goed genoeg zijn om je te laten groeien. Al die hapjes die niet goed genoeg zijn gooit je buikje op 1 hoop tussen je billetjes. Dat wordt dan poep en dat moet eruit want daar kan je buikje toch niks meer mee doen.

Diezelfde uitleg gaf ik haar over de plas. Dat het buikje slokjes uitkiest.
En toen zei ik, dat het haar ook altijd al zo goed lukt om die plasjes eruit te laten en dat dat voor de poep eigenlijk ook zou moeten gaan lukken.

We hebben dus verder niks gepusht, niks overhaast, gewoon haar het tempo laten bepalen en je ziet het, het is vanzelf goedgekomen.

Het dochtertje van een vriendin had precies hetzelfde en bij haar ging het ook van de een op de andere dag goed.

Groetekes, Sje


#4

Dank je wel voor je advies Sje! Wat je jou dochter vertelt is misschien wel een goed verhaaltje om dat mijn dochter ook te vertellen…
Het eerst op de pot proberen en dan in de luier werkt niet hier, het enige wat we ervan kregen was strijd! Daar ben ik mee opgehouden.
Toevallig gisteravond heeft ze het geprobeerd op de wc. We hadden een klein gesprekje over hoe groot ze nou was en ook over de andere kindjes op de creche die wel al een poep deden op de wc, ze kwam er zelf mee…
Ik ben op het internet gaan kijken en op verschillende forums, het is wel frappant dat het voor al meisjes zijn met deze ‘problemen’…

nvh, da’s ook wat wel poepen maar niet plassen op de pot/wc? Veel ongelukjes of doe je de luier nog aan?

Groetjes,
Nathalie


#5

Bij mij precies hetzelfde. Poepen op de w.c. gaat goed. Hij voelt het goed aankomen en neemt dan zelf een spurt naat de w.c. Maar plassen lukt soms wel maar vaak ook niet. Hij is dan vaak te druk aan het spelen of knutselen dat hij zich waarschijnlijk geen rust gunt.
We proberen om op gezette tijden naar de w.c. te gaan, met wisselend resultaat.Voorlopig is dit ons plan van aanpak.

Ook lezen we regelmatig in het boek “Kleine Aap’s Grote plascircus”


#6

Er zijn inderdaad leuke boekjes over het potje en dan vooral betreft plassen.

Weet iemand hier iets over leuke peuter boekjes over poepen op de pot/wc?

Groetjes,
Nathalie


#7

Ik kreeg van mijn huisarts een boekje geadviseerd, maar ze wist de titel niet meer.

Ze zei dat het uit de Liselotje-serie kwam. En het ging over kaboutertjes met kruiwagentjes en die gingen met die kruiwagentjes de poep opruimen. Dat zou een heel goed en duidelijk boekje zijn om het kindje uit te leggen dat poep afval is en dat poep niet een stukje lichaam is dat ze gaan verliezen. Want dat is voor die kleintjes het grootste probleem, dat ze denken dat ze een stukje lichaam verliezen.

Ik denk, als je het in de bibliotheek vraagt dat ze mogelijk de titel wel weten en je aan het boekje kunnen helpen.

Overigens hier in de bieb hebben ze alles bij die peuters op thema staan en er zijn volgens mij wel 2 bakken vol met verhalen over zindelijk worden.

Groetekes, Sje


#8

Hoi

Het plasje gaat echt wel in de luier die ze gewoon om heeft.
Het intereseert haar helemaal niks of ze nou in de broek doet of in de luier en omdat ik het wassen zat was gewoon weer luier aan vd zomer gaat hij uit en blijft hij uit hihi.

gr nvh


#9

De bieb is een goed idee!

Liselotje op het potje of zoiets, heb er over gehoord. Zal is kijken…

Dank!
Nathalie


#10

ik heb ff gegooglet

Liselotje op het potje

Marianne Busser & Ron Schröder

bol.com prijs: € 9,95

Op werkdagen voor 14.00 uur besteld, morgen in huis
Hardcover | Unieboek BV | 2002
ISBN10: 9026995601 | ISBN13: 9789026995606

gr nvh


#11

He helemaal goed nvh!

Dan zal ik even kijken…

Misschien ook wat voor jou? Of heb je dit al geprobeerd??


#12

is een leuk boekje om voor te lezen, het rijmt namelijk en laat op een grappige manier zien hoe het zit met plasjes en poepjes, echt een aanrader, ook hier bijna 3 weken in huis gehad, ga straks m denk ik ook weer halen, als ie er nog is natuurlijk… groetjes danielle


#13

Hoi

Ik heb hem nog niet geprobeert maar ga het zekerrrrrrrrrr doen


#14

hallo, heel herkenbaar dit : mijn dochter (inmiddels al wel 4 jaar!) plast al op de wc, maar poepen…ho maar!
Ik waste wel 6 onderbroeken per dag omdat er weer poep in zat…ze poept namelijk de hele dag door! Toen heb ik er inlegkruisjes ingedaan, dat scheelde in de was, maar dat heeft het probleem natuurlijk niet verholpen.
Ze is er niet eens vies van en gaat soms rustig in een hoekje zitten om uitgebreid te poepen en dan ben ik dus te laat om haar op de wc te zetten.
Wat ik ook tegen haar zeg of wat ik ook doe, prijzen, boos worden…ik weet het niet meer! En om naar de dokter te gaan om haar darmen stil te leggen lijkt me ook geen optie…of wel?
Nu heeft ze weer luiers aan die ik dan 6 keer ofzo verwissel…K ben het gedoe nu zat!..
Wie weet raad??

groet, Mi


#15

Hoi Doremiranda,

Welkom op de site.

Gouden tip: niet boos worden.

Laat wel merken dat je het jammer vindt en dat je het fijner zou vinden als ze de poep op de wc op de pot of desnoods in een luier zou doen. Maar boos worden heeft geen zin.

Ze moeten er zelf klaar voor zijn om die poep voortaan op de wc te doen en als jij boos wordt (eigenlijk terecht natuurlijk als ze tig keer op een dag een poep in haar broek heeft) kan het alleen maar averechts werken.

Nogmaals die handigheid in poepen is een psychologisch verhaal en dat kun je bij die kleintjes niet versnellen door boos te worden.

Alle succes met de kleine meid.

Groetekes, Sje


#16

Hoi,

Ja, k ben al gestopt met boos worden, want ze zat me alleen maar aan te kijken van, "wat doe jij nou moeilijk, ik heb geen probleem…"
Maar op school vinden de juf en andere kindjes, die verder allemaal zindelijk zijn, het maar vervelend. Ook voor mijn dochtertje zelf. Kinderen zijn hard, ze wordt zo geplaagd…nu nog niet, maar ze vinden het wel raar "dat Julia nog een luier aan heeft en daarin nog poept, doen toch alleen baby’s!"
Komt ze dan niet in een vicueuze cirkel: poepen in de luier, gezien worden als baby en zich er dan naar gedragen…? Ben geen psychologe, maar je gaat toch denken…


#17

hmm ik heb het overdag wel voor elkaar gekregen door een sticker te laten plakken voor het plassen en als ze had gepoept mocht ze nog een sticker plakken. Dat ging altijd goed en binnen 2 a 3 maanden was ze volledig zindelijk overdag.
's Nachts natuurlijk nog niet…dan heeft ze nog een luier om. Wat ik dus had was dat ze wel 's nachts ging poepen.
Ze gaat 's avonds voordat ze gaat slapen nog op het potje (dat vindt ze gewoon leuk…overdag moet ze op de wc en niet op het potje dus is het bijzonder…lijkt mij dan) ze krijgt de tijd om te poepen en te plassen en daarna gaat ze niet meer op de wc. Ze mag 's ochtends als ze wakker wordt mij roepen als ze moet poepen en dan gaan we naar de wc. Als ze heeft gepoept in de luier mag ze de hele dag geen dora kijken (daar is ze echt vreselijk verslaafd aan).
----> Het was nl zo…dan zat ze op het potje en vervolgens niet poepen nou ja goed…dan luier om en naar bed. Als ik dan al vijf minuten beneden was was ze helemaal overstuur dat ze had gepoept in de luier. Nou kwaaier kon je me niet krijgen natuurlijk want vlak daarvoor had ze nog op de pot gezeten en ruimschoots de kans gehad om te poepen. Kon ik haar luier weer schoner enz…
Ik zei op een avond tegen haar…als je nou weer in je luier poept mag je morgen de hele dag geen dora kijken. Dat heeft ze twee keer ondervonden en daarna heeft ze niet meer in haar luier gepoept. En ze weet het hoor…
's ochtends als ik bij haar kom zegt ze tegen me…mama ik heb wat voor je…dan trekt ze haar pyama broek uit onderbroek uit en doet ze haar luier af…en dan laat ze vol trots zien dat ze niet in haar luier heeft gepoept…en dan zegt natuurlijk…ja mama nu mag ik dora kijken he!
kijk ze weet het wel hoor! ze is nu ruim 3,5 jaar en heeft blijkbaar een goed geheugen…ik vind dat altijd zo schattig!
sorry voor het lange verhaal…en tja chantage is natuurlijk niet echt een goede oplossing maar zolang het nog werkt blijf ik het doen ook hoor!
ze zegt nu wel tegenwoordig…als ze weer eens langzaam eet…dan zeggen we en nu dooreten anders gaat de tv uit…dan krijgen we doodleuk te horen…alweer???
oftewel dat heb ik nu al zovaak gehoord…
gr, bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)