Vragenlijst eindwerk logopedie


#1

hallo,
Mijn naam is joke deceuninck en ik zit nu in het laatste jaar van m’n lerarenopleiding.
Ik kreeg de opdracht om een eindwerk te maken, het onderwerp mocht je zelf kiezen. Hiervoor opteerde ik voor logopedie want logopedie is een woord dat reeds iedereen gehoord heeft, maar toch weten velen niet wat dit precies inhoudt. Om te weten te komen wat die misvattingen zijn, heb ik een vragenlijst opgesteld. Als u eventjes de tijd wil nemen om die 10 vragen (waarbij 5 goed/fout vragen) te beantwoorden zou je mij hiermee een enorm grote dienst bewijzen.

Gelieve wel de vragen te kopiëren in uw antwoord. Dit maakt het voor mij een stuk makkelijker om alles te verwerken.

Alvast bedankt voor uw medewerking
Joke Deceuninck (studente lerarenopleiding lager onderwijs - 3 BALO)

  1. Wat is uw leeftijd en uw beroep?

  2. Hebt u kinderen? Zo ja, wat is hun leeftijd?

3a.Kent u of hebt u een kind/kinderen die reeds naar een logopedist werden doorverwezen? Zo ja, wat was de reden en van wie kwam dat advies?

3b. Werd dit advies gevolgd? Hoe waren de ervaringen (positief - negatief)?

  1. Als u een definitie voor logopedie moet formuleren, hou luidt die dan? (vermeld tevens welke stoornis/stoornissen behandeld wordt/worden)

GOED OF FOUT?

  1. Logopedisten houden geen rekening met meningen van andere deskundigen (arts, tandarts, psycholoog, …), ze houden zich enkel bezig met ‘hun terrein’

  2. Ook voor taalstoornissen bij dementie kan je bij de logopedist terecht

  3. Logopedisten zijn ook werkzaam in alle soorten scholen tijdens de lesuren

  4. Er is eigenlijk geen onderscheid tussen een zorgleerkracht en een logopedist

  5. Een logopedist behandelt zowel kinderen als volwassenen

  6. Er bestaan ook preventieve behandelingen binnen de logopedie


#2

Hoi Joke,

Ik wil hier wel aan mee werken, maar ik wil dan ook weten of ik het een beetje goed heb of helemaal in de verkeerde richting zit te denken.

  1. Wat is uw leeftijd en uw beroep?

26, groepsleidster creche

  1. Hebt u kinderen? Zo ja, wat is hun leeftijd?

Ja, 1 jaar

3a.Kent u of hebt u een kind/kinderen die reeds naar een logopedist werden doorverwezen? Zo ja, wat was de reden en van wie kwam dat advies?

Ja, slecht articuleren, woonbegeleider

3b. Werd dit advies gevolgd? Hoe waren de ervaringen (positief - negatief)?

Ja, negatief, (door de negatief ingestelde ouders)

  1. Als u een definitie voor logopedie moet formuleren, hou luidt die dan? (vermeld tevens welke stoornis/stoornissen behandeld wordt/worden)

Matig tot slecht uitspreken van woorden, met de mond niet de juiste letters en klanken kunnen spreken of weglaten.
Misschien, kinderen met adhd en pdd-nos, leerachterstand, hazenlip, afwijking hersens door ongeluk of aangeboren enz,


GOED OF FOUT?

  1. Logopedisten houden geen rekening met meningen van andere deskundigen (arts, tandarts, psycholoog, …), ze houden zich enkel bezig met ‘hun terrein’

Fout

  1. Ook voor taalstoornissen bij dementie kan je bij de logopedist terecht

Fout

  1. Logopedisten zijn ook werkzaam in alle soorten scholen tijdens de lesuren

Goed

  1. Er is eigenlijk geen onderscheid tussen een zorgleerkracht en een logopedist

Fout

  1. Een logopedist behandelt zowel kinderen als volwassenen

Goed

  1. Er bestaan ook preventieve behandelingen binnen de logopedie
    Snitz Forums 2000

Goed

Groetjes Wiets