Schoolkeuze, papa twijfelt erg


#1

We hebben Eva al in september opgegeven voor haar nieuwe school. We zijn op twee scholen gaan kijken: één met gewoon onderwijs en één met meer vrijer onderwijs a la Montesori. Wij vonden die school wel heel mooi en rustig, maar stonden niet zo achter de vorm van onderwijs en kozen daarom voor de normale basosschool zeg maar. We stonden helemaal achter die keus.

Maar nu zijn we een paar weken terug gaan kijken op die school. We vonden de klas erg druk. Echt o-ve-ral lag iets, of hing iets. Stickers, verfpotjes, kettinkjes, speelgoed. Ik vond het erg weinig gestructureerd. Er zitten ook nog iets van 27 kinderen, dus het is erg druk. We vonden de juf wel leuk. Ik had niet zo’n heel goed gevoel bij die druk ingerichte klas. Andere klassen leken wel wat opgeruimder. Deze juf zei ook dat ze van spelletjes hield en van veel doen. Prima, maar ik weet opeens niet of dat wel zo goed bij Eva past? Ze was gisteren voor het eerst bij haar vriendin gaan spelen. Dat ging prima, maar ze had helemaal niks tegen de ouders van haar vriendin gezegd, ze sloeg dicht. Terwijl dat superaardige mensen zijn? Dat meisje, ik noem haar even Roos, gaat ook naar die school met dat speciale onderwijs, omdat zij ook zoals Eva is en dicht sloeg toen ze de drukte op Eva’s school zag. Het verhaal van de mama van Roos maakte dat de twijfel nog iets groter werd.

We twijfelen niet over de school, hoewel Eva’s school enorm groot is (bestaat wel uit meerdere gebouwen), maar wel over de klas waar ze in komt. Ze heeft overzicht nodig en kan niet zo goed tegen véél zeg maar. Ze is het meest op haar gemak als er ergens rust heerst en dat is dus niet in deze klas. En dan bedoel ik niet direct het aantal kindjes, dat zijn er altijd veel, maar er is dan óók nog eens een hele drukke inrichting.

Ik vind het allemaal ongelofelijk spannend en denk dat Eva het best moeilijk gaat krijgen, maar we moeten onze ‘angsten’ niet op haar projecteren. Maar ik ken haar al bijna 4 jaar en ik vind het gewoon zelf even spannend als zij… Wat nu? Ze gaat 27 augustus al oefenen. Zal ik de school bellen en uitleggen waar we over twijfelen? Vragen waarom ze voor die klas met die juf hebben gekozen?

Groetjes Rainbow

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb2m.lilypie.com/vIFMp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb4m.lilypie.com/zGfHp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Rainbow op 15 Aug 2012 23:08:29


#2

Was Eva er zelf bij toen je ging kijken? Want dan weet je hoe haar reactie was. Ik denk dat een kleuterklas al gauw rommelig aandoet.

En bij twijfel kan bellen nooit geen kwaad.

Liefs Michelle



#3

Ik zou ook gewoon bellen hoor bij twijfel.

Liefs X

Lilypie Fifth Birthday tickers


#4

Hoi Rainbow,

Bij ons op de basisschool zitten iets van 80 kinderen.
Een erg klein schooltje, maar o zo gezellig!
De oudste gaat straks naar groep 4, groep 4 heeft 8 kinderen.
Groep 3 zit bij groep 4 en heeft straks dacht ik 7 kinderen.
In totaal 15 kinderen.
De jongste gaat naar groep 2. Groep 1 en 2 zijn ook samen en ook
die klas zal erg klein zijn. Denk in totaal 10 kinderen.
Onze oudste heeft dat beetje extra aandacht nodig, daarom kozen we
voor deze school.

De kleuter klassen zijn over het algemeen netjes, maar er staan een
boel dingen, zoals speelgoed, werkjes hangen voor het raam of aan de muur.
Dit lijkt rommelig, maar is juist leuk vind ik.

Succes met het maken van jullie keuze school!

Groetjes Lisan.


#5

Ik zou het inderdaad met de juf aankaarten, maar wat je ook niet moet vergeten is dat de vakantie er al aan zat te komen! Ik merkte bij J in de klas ook dat het dan onrustiger is!!! En J klapt ook snel dicht bij bekende en onbekende, maar doet het toch goed op school, ze hebben tijd nodig om te wennen!

Succes!

Groetjes mama Ja



#6

bellen heeft de komende 6 weken geen zin denk ik, overal nu zomervakantie

gewoon je gevoel volgen meis

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#7

Ik ga ook erg af op gevoel! succes dus!


#8

Hahaha, het is iedereen volop vakantie, dus bellen heeft nu geen nut. Ik voel me wel gesteund door Jmama wat ze zegt, aangezien Eva dus ook zo is als J en J het dus prima doet! Je kunt er vooraf toch niks over zeggen. Dadelijk switcht ze van klas en is die juf weer niks. Dit was een iets oudere juf, die lief was, maar ook wel gewoon van: hup, kom op! Geen watje. Dat moet bij Eva ook niet, die heeft wel iemand nodig die zegt wat de regels zijn. We laten het maar even zo. Mocht het echt een probleem zijn, kaarten we dan wel iets aan. Ik volg ook wel mijn gevoel en dat is nu weer iets rustiger dan gisteren. Het is en blijft spannend, maar we gaan het gewoon zien!

Heerlijk trouwens zo;n kneuterschooltje met van die kleine raampjes. Daar zat ik vroeger zelf op. Jammer genoeg hebben ze die scholen niet hier in de buurt, anders zou ik daar voor hebben gekozen. Ik hou daar echt van!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#9

Hoi Rainbow,

Het is echt leuk zo n kneuterschooltje, de kinderen krijgen veel
aandacht doordat de klasjes klein zijn.
Hier in het dorp ook een school en daar zit je met 35 in de klas.
Nee, geef mij deze maar!
En er wordt zo veel georganiseerd, allemaal leuke activiteiten.
Zo gaan de kleuters van groep 2 elk jaar naar het verzorgingshuis
en dan gaan ze helpen met pannenkoeken bakken en die dan samen
met de bewoners opeten.
Of naar de lammetjes op de boerderij kijken. En nog veel meer!
Het enige nadeel is: er komt niet genoeg geld binnen om elk jaar
op schoolreisje te gaan, dus dit is 1x in de 2 jaar.

Groetjes Lisan.


#10

Hoi Rainbow,

Hier hetzelfde “probleem”.
Mijn zoontje staat al ingeschreven op een school maar deze zijn bezig met een nieuwbouw. En nu blijkt dat deze nieuwbouw een school wordt voor 300+ kindjes. Plus een kinderopvang, peuterspeelzaal en een sportvereniging allemaal in hetzelfde gebouw.

Mijn zoontje is echt een stille en erg verlegen dus wij gaan na de vakantie kijken bij een montessori school in het dorp hiernaast. Dit is een kleine school met 90 tot 100 kindjes.

Wij weten ook nog niet wat we gaan beslissen maar ik ga ook op de ‘grote school’ een gesprek aan na de vakantie.

Als ik jou was zou ik na de vakantie ook eens een gesprek aanvragen met de directie.

Groetjes,
ILoveMyBoy


#11

Ik heb gebeld met de school en ze hebben me uitgelegd waarom ze voor die juf hebben gekozen en dat Eva in een niet al te drukke klas komt. Ik vond dit gewoon een fijn antwoord en dacht hiermee dat de twijfel weg was…Bij mij is dat zo, maar bij papa niet! Die denkt dat die andere school gemoedelijker is…Hij verwerpt dan meteen maar dat wij niet achter dat onderwijs staan…hij vindt de sfeer ook erg belangrijk. Is ook zo, maar de school van Eva staat er om bekend dat ze juist erg veel voor en met de kinderen doen. Mijn vriend staat maar half achter de keuze die we hebben gemaakt, helemaal nu hij weet dat Ea haar beste vriendinnen allemaal naar die andere school gaan. Ik denk dat het gewoon wennen is? Wat moet ik hier nu mee? Het kind gaat al over een week oefenen, daar komt papa ook rijkelijk laat mee! Maar hij is niet helemaal overtuigd…Ik kan er niks mee…dat gevoel heb ik. Ik sta wel achter onze keuze. Lekker zeg, op zo’n korte termijn. Normaal is het geen twijfelaar, ik had dit niet van hem verwacht…Pfff. Vervelend!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#12

Ik denk trouwens dat de achterliggende gedachte van papa gewoon angst is…dat hij zijn kleine meisje achter moet laten, los moet laten? Ik wil ook het beste voor mijn kinderen, maar hij is soms erg beschermend…

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#13

Kan je over dat laatste niet in gesprek met elkaar? Want het is inderdaad best laat. Dat jij zegt dat je vermoedt dat het meer het loslaten is dan de school op zich en dan kijken hoe hij reageert.

Eva zal overal vriendinnen maken (en vriendjes krijgen, haha)…

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#14

@Mriek, dat van die vriendjes moet Rainbow er niet bij zeggen want dan krijgt papa het helemaal spaans benauwd

Ook ik zou proberen uit te vogelen of dat niet zijn angst is want het indd wel laat nu al kan switchen altijd natuurlijk als er geen wachtlijst is.

Liefs Michelle



#15

Dat van die vriendjes zeg ik er inderdaad maar niet bij, want papa wil haar het liefst binnen houden tot ze 20 is! Ik heb hem gezegd dat hij moet leren om haar los te laten, dat ze moet leren het een beetje in haar eentje te doen. Dat loslaten juist ook liefde is. Ja toch? Hij zei wel: ach, mijn lieve Eef, ze is nog zo klein…maar hij vond wel dat ik gelijk had. Logisch, ik heb altijd gelijk!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#16

Dat van die vriendjes zei ik juist omdat ik wel weet hoe dat werkt met vaders en dochters

Maar fijn dat hij je gelijk gaf!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”