Eigen risico ziekenfonds bij zwangerschap


#1

Ik heb gisteren een brief van mijn ziekenfonds ontvangen dat ik ivm mijn eigen risico 150 eur aan ze moet betalen. Dit is een factuur geweest van het ziekenhuis van 1302 eur. De factuur zelf sturen ze nooit bij alleen van via zij de factuur ontvangen hebben en voor welk bedrag. Gezien de datum zal dit de factuur geweest zijn van mijn paar dagen ziekenhuis toen Daan is geboren. Nu dacht ik zelf dat alle zwangerschapsgerelateerde zaken niet van je eigen risico afgaan. Ik kan me namelijk helemaal niet herinneren dat ik bij Tim ooit iets aan mijn ziekenfonds moest terugbetalen. Weten jullie hoe dit zit?

Wordt sowieso niet vrolijk van het ziekenfonds. Betaal 130 eur per jaar en kom nooit boven mijn eigen risico uit. Soms denk ik echt ik ga een basisverzekering nemen. Maar ja dan zal je net zien dat je wel bepaalde dingen nodig hebt.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers


#2

Waarom bel je ze niet gewoon dan weet je meteen waar het voor is en kun je vragen als het met je bevalling te maken heeft waarom je het dan moet betalen.

Enne ik ben altijd door mijn eigen risico heen met mijn medicijnen en dietist afspraken en zo.

Groetjes,

Michèle


#3

ow ja da’s altijd lekker, ik weet dat de verloskundige toen tegen mij zei…
als je 'medische indicatie hebt…‘pip was bijvoorbeeld veels te vroeg… voor een thuisbevalling, 3 dagen later en dan had ik waarschijnlijk ook moeten betalen’ dan word het vergoed, want dan MOET je naar het ziekenhuis…

tenminste da’s wat ik me kan herinneren, als er niks is, en je wil in het ziekenhuis bevallen, ik denk dan dat je het eigen risico moet betalen, maar dat weet ik nie zeker,
en anders moet je ff bellen met de VK of je verzekering, als je 150 moet betalen mag je best ff informeren waarvoor en waarom precies, toch ?

Pippy is geboren 17.07.2009


#4

Ik heb mijn ziekenfonds vanmiddag gebeld, maar de vrouw die ik sprak deed heel vaag en legde weinig uit. Voor mijn gevoel heb ik me een beetje laten afschepen toen zei zei nee hoor als u die brief heeft ontvangen dan zal het wel kloppen. Ook toen ik vroeg kost het me mijn eigen risico ook bij zwangerschapsgerelateerde dingen zei ze ja. Maar toen dacht ik later ik heb bij Tim ook nooit een rekening gehad. Dus daarom hier even mijn vraag, want er zijn er natuurlijk meerdere bevallen hier de afgelopen tijd

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers


#5

ik zou gewoon nog een keer bellen, kans is klein dat je haar weer aan de lijn krijgt en zo wel gewoon zeggen dat je niet tevreden bent met het antwoord en dat als zij je niet kan helpen ze je maar een collega moet geven die je wel kan helpen.

Groetjes,

Michèle


#6

Ik heb het bloedonderzoek zelf moeten betalen de laatste keer. Bij Reza hoefde ik dat niet. Maar dat is geen 150 euro geweest, ik dacht rond de 50 euro.


#7

Ik heb ook een klein bedrag moeten betalen voor de bevaling in het ziekenhuis… dit was geen moeten, maar omdat ik niet thuis wilde bevallen… dus betaalde ik voor de ondersteuning die ik kreeg tijdends de bevalling van het kraamhotel… en ik heb ook een stuk moeten betalen voor de kraamzorg…

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#8

De bevalling van Tim was een keizersnede, dus ik moest nu wel in het ziekenhuis bevallen. Ik had idd voor de kraamzorg een eigen bijdrage van geloof nog iets van 110 eur.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers


#9

Ik ben met Seth in het ziekenhuis bevallen, en dat was geen moeten. Daarvoor heb ik gewoon alles vergoed gekregen.

Als ik jou was zou ik gewoon nog een keer bellen en niet ophangen voor ze het je helemaal uit hebben kunnen leggen. Daar zijn ze toch voor?!
Succes ermee!

Liefs, Anne


#10

Het klopt echt niet hoor!!
Wat Sugars zegt klopt niet helemaal. Als je met medische indicatie in het ziekenhuis gaat bevallen, hoef je geen verplichte eigen bijdrage te betalen. Wil je in het ziekenhuis bevallen zonder medische indicatie, dan betaal je wel verplichte bijdrage. Dit heeft verder niks met je eigen risico te maken.
Net als de kraamzorg, daar betaal je zelf ook een verplichte bijdrage aan, staat ook los van het eigen risico.
Weet je heel zeker dat het eigen risico is en geen verplichte bijdrage?
Want het hele gebeuren rond zwangerschap en bevalling is ECHT een uitzondering op het eigen risico en hoef je niet te betalen.
Kijk maar op deze website:
http://www.menzis.nl/web/Consumenten/VerzekeringenNieuw2/Zorgverzekeringen/EigenRisico1/Uitzonderingen.htm
Dus ik zou zeker eerst de brief nog even heel goed lezen en dan zeker weten nog een keer bellen!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie


#11

Toen ik zwanger was van Merel werd ik voor de 20-wekenecho doorgestuurd naar het Radboud in Nijmegen. Daarna kreeg ik ook een rekening mbt de eigen risico. Ik heb hier over gebeld met de zorgverzekering en toen bleek dat de kosten voor de echo door het ziekenhuis als algemene kosten gedeclareerd waren en niet als kosten gerelateerd aan de zwangerschap. Ik moest de verwijziging van ons echocentrum opsturen en toen heb ik het eigen risico terug gekregen. Wat Goudvisje zegt klopt. Kosten mbt zwangerschap vallen buiten het eigen risico. En als je moest bevallen in het ziekenhuis ivm eerdere keizersnee, hoef je ook geen eigen bijdrage te betalen want dan is het een medische indicatie.

Groetjes Natasja


#12

Ik heb zojuist toch maar weer gebeld met mijn ziekenfonds en dit keer kreeg ik gelukkig niet dezelfde vrouw aan de lijn. Zij bevestigde in tegenstelling tot de vrouw van gisteren idd dat zwangerschapsgerelateerde zaken niet onder het eigen risico vallen. Stom dus dat die vrouw van gisteren dit wel vertelde. Maar goed ze ging mijn gegevens erbij pakken, maar kon alleen zien dat het een bedrag is geweest wat door het Spaarne ziekenhuis is gedeclareerd. Maar de factuur zelf kan ze niet zien, dat kan alleen een andere afdeling. Ze gaf al aan het kan zijn dat het Spaarne de omschrijving niet goed op de factuur heeft gezet waardoor het ziekenfonds niet kan zien dat het zwangerschaps gerelateerd is. Zegt ze nog dan kun je het dus daar het beste even aan vragen. Dus ik geef aan dan wil ik eerst zeker weten dat de fout bij het ziekenhuis ligt en niet bij jullie. Pff wat een gedoe zeg, moet ik straks zeker het ziekenhuis gaan bellen dat ze de factuur anders moeten sturen. Maar goed ze ging nadat ik het vroeg contact opnemen met de desbetreffende afdeling die wel de factuur zou moeten kunnen zien. En helaas voor mij kreeg ze die niet te pakken. Ze gaat nu al mijn gegevens naar die andere afdeling sturen met de vraag of ze dit voor mij uit willen zoeken. Dus of de fout bij mijn ziekenfonds ligt of dat de fout bij het ziekenhuis ligt en dan wordt ik binnen 5 werkdagen teruggebeld. Vind het wel erg lang binnen 5 werkdagen maar goed. Ben dus erg blij dat ik toch nog een keer gebeld heb.

Het is nu dus even afwachten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers


#13

in 2008 had je nog niet veel te maken met het eigen risico, daar vielen bevallingen toen niet onder. tegenwoordig is dat wel het geval…vandaar dat je het moet betalen denk ik. alles is heel scherp geworden en wordt alleen maar erger


#14

@Inge: Lieve schat heb je alle reacties wel gelezen? Je hoeft nu nog steeds geen eigen risico te betalen voor zwangerschapsgerelateerde zaken
Er is gewoon ergens een fout gemaakt en dit zijn ze nu aan het uitzoeken

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie