Verandering van smaak


#1

Hallo allemaal,

De laatste tijd vindt onze dochter bepaald soort eten niet meer lekker.
Dingen die ze altijd at, weigert ze nu gewoon. Het gaat dan om de warme maaltijd die ze gewoon met ons mee-eet.
Een vb is macaroni. Dit vond ze altijd erg lekker, maar nu dus niet meer.
Ik heb deze al op verschillende manieren klaar gemaakt, maar ze weigert alles.
Ja 3 hapjes!

Hoe gaan jullie hier mee om, gewoon blijven aanbieden?
Ik heb eerlijk gezegd geen zin om telkens wat anders voor haar te koken, maar ja vindt het ook vervelend als ze dan niets eet.

Groetjes Jeuly

Lilypie Second Birthday tickers


#2

Wij hebben hier dus een peuter van 2.5 jaar!
Eten wat de pot schaft! Nou ja, als ze niet wil eten, eet ze niet. Maar bied geen alternatief aan! Sinds een paar weken slaat het weer de goede kant op hier! Probeert ineens weer dingen waar ze zeker van was dat ze dat niet lekker vond.
Ik zou dan ook zeggen, geen alternatief bieden, en ze leert het vanzelf weer eten! Fases

Manderijn


#3

Heeft niks met verandering van smaak te maken, maar alles met peuterpuberteit!
Niet intrappen! Gewoon aanbieden zoals ze het tot nu toe altijd at. En eet ze niet, dan maar niet! Geen alternatieven aanbieden en ook datzelfde eten niet bijv. een half uur later aanbieden. Etenstijd is etenstijd. En wil ze niet, dan wacht ze maar tot de volgende maaltijd.

Klinkt hard, maar dat is het enige wat werkt. Kost je een paar dagen of een paar weken maar dan weet ze wel dat er niet met je te sollen is.

En kijk uit, als ze merkt dat dit trucje niet lukt, dan gaat ze het met iets anders uitproberen (slapen bijv. of luier verschonen).

En niet vervelend vinden als ze niks eet, want dat doet ze zichzelf aan. Je hoeft je alleen maar schuldig te voelen als je haar niks aan zou bieden. Zolang ze genoeg drinkt is er niks aan de hand.

Groetekes, Sje


#4

herkenbaar hoor, toen lindsey net begon met het met de pot mee eten, at ze vrijwel alles op een gegeven moment werd dit steeds minder. toen ben ik uiteindelijk het volgende gaan doen want ik had idd net als jij, geen zin om elke keer een aparte maaltijd klaar te maken voor de dame.
ik kook (nog steeds trouwens want de kieskeurigheid is er nog steeds, maar wel al minder gelukkig) telkens wat groente voor d’r (dat is zo’n beetje het enige wat ze altijd wel eet en dat is een kleine moeite) ik doe er wat komkommer of tomaatjes ofzo bij en dan daarbij nog 2 schepjes van de pasta of rijst of wat ze dan ook niet wil eten.
met vlees was dit overigens precies hetzelfde, Lindsey was een van de weinige kinderen die geen vlees hoefde en ja dus wel groenten (haha ach ja ze is wat apart ) maar ook dat legde we er steevast wel bij. En nu eet ze inmiddels best wat verschillende soorten vlees en ook pasta’s enzo neemt ze af en toe een hapje van. d’r groente eet ze altijd op dus zo krijgt ze altijd wel genoeg binnen.

en vooral niet al te moeilijk over doen, hier is de regel: prima dat je niet wil eten maar je krijgt niks anders en je blijft net zolang aan tafel tot papa en mama klaar zijn. niet dwingen wat dat werkt alleen maar averechts en het wordt er ook niet gezelliger op.

liefs,
Rinske