Geschikte activiteiten voor peuters


#1

Hoi.

Ik zit in mijn 2e jaar van Spw 3. Ik loop stage op een kinderdagverblijf.
Mijn stagebegeleidtser wil dat ik een lijst met geschikte activiteiten bedenk voor peuters. Alleen wil er niks bij me opkomen.

Kan iemand me helpen?


#2

Type boven in beeld bij zoek het woord activiteit en je krijgt heel wat topics met dezelfde soort oproepjes.

Groetekes, Sje


#3

Oke, dat heb ik gedaan.

Gezocht op activiteiten voor peuters van 1/4 jaar.

Maar zoveel komt er niet uit? Ik heb nu 3 dingen. Vinger verven, (Afdrukken van handjes en voeten) dansen en voorlezen.
Is er verder niks?

Ik ga donderdag en vrijdag zelf 2 activiteiten doen, dus die kan ik waarschijnlijk niet toevoegen aan de lijst.


#4

Propjes plakken. (Propjes maken van stukjes crèpepapier en die op een afbeelding op papier plakken).

Lege keukenrol beplakken met gekleurde snippers. Aan 1 kant dicht-nieten. Handjevol droge macaroni erin. Andere kant ook dicht-nieten. En je hebt een muziekinstrumentje.

Groetekes, Sje


#5

Doe-liedjes. Dus liedjes waarbij ze bepaalde bewegingen/geluiden moeten maken.

Groetekes, Sje


#6

Kijk, hier heb ik wat aan. Hartsikke bedankt!


#7

En laat nog even weten hoe het afgelopen is he?!

Groetekes, Sje


#8

Update, ik heb de lijst laten zien. Ze vond hem goed, maar ze wou het in categorien. Dit valt onder beweging, motoriek, cognitief etc.

Leuk dat ze dat in het begin niet meteen vermeld heeft. Ze maakt het me zo lastig.


#9
quote:
Update, ik heb de lijst laten zien. Ze vond hem goed, maar ze wou het in categorien. Dit valt onder beweging, motoriek, cognitief etc.

Leuk dat ze dat in het begin niet meteen vermeld heeft. Ze maakt het me zo lastig.


haha stagebegeleiders


#10

Nou, tot nu toe heb ik nooit problemen met stagebegeleidsters gehad. Dit is de eerste die vind dat ik niet goed genoeg me best doe. Maar weet zelf dat het niet aan mij ligt, do vorige waren erg enthousiast over me, en ik ben niet verandert.


#11

Nou. Ik heb eerst even lekker 2 weken vakantie gehad. Even niet aan mijn stagebegeleidster denken. (Ik voel me dan erg naar omdat ze het me zo moeilijk maakt!)

Nu heb ik een lijstje gemaakt. Met activiteiten voor peuters, EN de ontwikkelinsfasen die erbij horen. (Nu kan ze niet meer zeuren)

Misschien willen jullie er naar kijken, en zeggen of het goed/leuk is of wat er aan verbeterd kan worden.

Geschikte activiteiten voor peuters

Motoriek ( Fijn en grof)

Lege keukenrol beplakken met gekleurde snippers
Propjes plakken. (Propjes maken van stukjes crèpepapier en die op een afbeelding op papier plakken)
vinger verven
Muziek maken
Kleien( iets oudere kinderen)

Cognitief

Wat is er weg? (3 voorwerpen op tafel leggen, en dan onder een doek 1 weghalen)
voorlezen
Doe-liedjes
verf afdrukken (Afdrukken van handen en voeten)

Lichamelijk
Dansen
Buiten spelen

Sociaal

Dublo
Samen tekenen/verven op 1 groot vel

Dan hoort er ook natuurlijk nog seksueel bij. Maar ze zijn nog een beetje te jong voor dat soort activiteiten.

Gewijzigd door - Saskiadv op 13 May 2008 11:21:57


#12

Hoi saskia
Ik vind het prima uitzien. Hoef je geen methodisch handelformulieren in te vullen? Toen ik vroeger op de Spw-4 zat moest ik alle activiteiten helemaal uitwerken. Maar jij hoeft gelukkig maar een lijsje te maken dat maakt het makkelelijker ben je sneller klaar haha. Je kan ook een thema eraan vastplakken bijvoorbeeld geboorte. Lees een boek voor over geboorte of broetje/zusje.(cognitief) Laat de jongens een viltje beplakken met propjes creppapier. (wit/blauw en meisjes wit/rose) (fijne motoriek) Leg deze beplakte viltjes op een schaal en vraag aan de kinderen wat ze van baby’s vinden wie een broertje of zusje heeft en wat ze wel en niet leuk vinden eraan. Vraag de kinderen of ze weten waarom er beschuit met muisjes geeten wordt.(sociaal/cognitief)Laat kinderen reageren op elkaar. Dit was een activiteit wat ik gedaan had vroeger toen ik stage liep. was wel een succes geworden. groetjes chantal

chantal

Gewijzigd door - minis@12move.nl op 13 May 2008 11:57:03


#13

methodisch handelformulieren? Nee daar heb ik ook nooit over gehoord

Ik doe ook activiteiten met de kinderen hoor. Maar ze wou dat ik een lijst ging maken met geschikte activiteiten. (en toen 2 weken daarna zei ze plotseling dat ze met ontwikkelingsfasen wou zien. en dat had ze gezegd. Dus niet. Maar leef jij maar lekker in je eigen wereldje )

Maar ben blij dat het er goed uit ziet! Ik zou niet weten wat ik er nog meer aan zou kunnen verbeteren.


#14

Nou, ze wil alleen dat er meer bij sociaal en lichamelijk komt te staan. Maar buitenspelen ligt teveel voor de hand dus dat is niet goed -_-

Ik heb nog bij lichamelijk: voetballen, hoepels springen

Gewijzigd door - Saskiadv op 19 May 2008 11:19:40


#15

Hallo allemaal,
Ik had een vraagje ik doe spw 3 eerste jaar en nou is het zo dat ik antwoord moet geven op de vraag: Waarom moet je een kind stimuleren in een activiteit.Ik heb zoveel proberen te zoeken op het internet maar kon helaas niks vinden, En ik heb ook een stagebegeleider die heel streng is. wie kan mij helpen zou ik heel fijn vinden

Groetjes Amina

s. alimahomed


#16

Stimuleren lokt uit tot ontwikkeling. Op mijn werk hebben we een jongetje van 2 1/2 dat niet gestimuleerd wordt door zijn ouders. Zit hele dagen binnen en weet niet wat hij met speelgoed aan moet. Thuis heeft hij alleen auto’s en doet zelfs daar nog weinig mee.

Hij loopt qua ontwikkeling erg achter vergeleken met leeftijdgenootjes: weet niet hoe hij een potlood vast moet houden, weet niet wat hij met een kwastje moet doen of hoe hij met duplo kan bouwen. Hij zit nog heel erg in de voel-fase ipv de experimenteerfase. Stimuleren is dus wel degelijk belangrijk

(haal anders eens een boek bij de bieb over de ontwikkeling van peuters)


#17

hartelijke bedankt Freubeltje
Ik zal zeker even langs de bieb gaan.

s. alimahomed


#18

Miss T heb je ook spelletjes voor je dochter? Hier is ze er gek op… Ook bijna 3.
En vanaf 3 jaar zijn er ook leuke spellen te krijgen! Zo is de Bambino Loco helemaal ‘in’ en ook het spel Knibbel Knabbel Knuisje is hier een hit! Ik denk door samen dingen te doen, ik huis te hebben, en aan te bieden, een grote vorm van stimuleren is


#19

En is poepie knor leuk? Want die zou ze eerst krijgen!
Ja weetje, als ze die andere dingen leuk vind, dan dat lekker samen doen… Het is hier per dat wat ze wel of niet leuk vinden!


#20

Er is veel te bedenken.

We denken vaak te moeilijk…

Denk aan schipper mag ik overvaren ja of nee?
Dansen vinden ze geweldig.
Rollen met een bal.
Puzzelen.
Tekenen.
Kralen rijgen.
Toren bouwen met duplo.

Plaatjes bingo.
Memory.
Torentje maken.

Er is van alles te knutselen of laat de oudste peuters knippen met een kinder schaar dat vinden ze al fantastisch. Je kunt stempelen met verf met een wcrol door er een hartje van te maken maar gewoon een rondje kan ook!

Wat ook heel leuk is om verf in een danootje te doen en dan in de vriezer en dan ermee gaan verven.

Voorlezen vinden kinderen ook leuk.
Muziek maken ook en liedjes zingen!

Met water spelen vinden ze ook geweldig.
Doe een pan buiten met water en ga soep maken gooi er lekker gras in en blaadjes en wat je maar kan vinden buiten.

Hopelijk komen jullie zo een beetje op ideeën.